ခရစ္ယာန္တုိ႔၏ အသင္းေတာ္သည္ ကနဦးအသင္းေတာ္ေခတ္ အဖိႏွိပ္ခံေနစဥ္ကာလ၌ ျဖဴ စင္သန္႔ရွင္းမႈ၊ သစၥာရွိမႈ၊ စည္းလုံးမႈ အစရွိေသာ သခင္ခရစ္ေတာ္အား ခ်စ္ျမတ္ႏုိးမႈေၾကာင့္ တျဖည္းျဖည္း ႀကီးပြားတုိးတက္ခဲ့သည္။ အသတ္ခံရသူ မ်ားေသာ္လည္း တုိးတက္ႀကီးပြားခဲ့သည္ သာျဖစ္သည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္း(၃၀၀) ေက်ာ္ခန္႔ ႀကီးထြားရင့္က်က္ ခဲ့သည္။
ကြန္စတင္တုိင္ဘုရင္လက္ထက္ သုိ႔ေရာက္ေသာအခါ (ခသ ၃၂၅) မွစ၍ ခရစ္ယာန္ဘာသာ သည္ ဘုရင္ကုိယ္တုိင္ ကိုးကြယ္ေသာ ဘာသာတရားျဖစ္လာသည္။ ထုိေၾကာင့္ ဖိႏွိပ္ညွင္းဆဲျခင္းေဘးမွ လြတ္ေျမာက္၍ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္သူ ဦးေရ တဟုန္ထုိး ႀကီးထြားလာခဲ့သည္။ အသင္းေတာ္သည္ ဥေရာပတုိက္ တစ္ခုလုံးသုိ႔၊ တစ္ကမၻာလုံးသုိ႔ ပ်႕ံ ႏွံ႕သြားခဲ့သည္။ ဘာသာတရားသည္လည္း သန္႔စင္မႈ၊ သစၥာရွိမႈ၊ ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏုိးမႈ စေသာ ေကာင္းျမတ္ေသာလကၡဏာမ်ား ေလ်ာ့က်ခဲ့သည္ႏွင့္အမွ် ျပည္သူလုထု အား ဖိႏွိပ္ေသာ အင္အားစုအျဖစ္သုိ႔ တျဖည္းျဖည္း ေရာက္ရွိလာခဲ့ေတာ့သည္။
အသင္းေတာ္၏ ဖိႏွိပ္မႈႏွင့္ မွားယြင္းမႈတုိ႔ကုိ ျမင္ေတြ႕လာၾကေသာ ပညာတတ္မ်ား ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ား သည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကုိ စတင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ ဖမ္းဆီးသတ္ျဖတ္ျခင္းကုိ ခံၾကရေသာ္လည္း ေရွးသန္႔ရွင္းသူမ်ားကဲ့သုိ႔ သစၥာတရားဘက္မွ ရဲဝံ့စြာ ရပ္တည္ေဆာင္ရြက္ ခဲ့ၾကသျဖင့္ ဥေရာပ လူအဖြဲ႕အစည္းသည္ ျပန္လည္ဆန္းသစ္လာၿပီး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ထုိ ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒမ်ား သည္ ဆက္ႏြယ္ေနသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒမ်ား ဝင္လာေသာေၾကာင့္ ေရာမအင္ပါယာႀကီး ၿပိဳလဲပ်က္စီးခဲ့ရၿပီး ဥေရာပ၌အမ်ိဳးသား ႏုိင္ငံငယ္မ်ားစြာ ေပၚထြန္း လာခဲ့သည္။ ထုိေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒသည္ တုိင္းျပဳ ၊ ျပည္ျပဳ စိတ္ဓာတ္ကုိ ေပါက္ဖြားေစခဲ့ေပသည္။
ဘာသာေရး ျပဳ ျပင္ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒ တုိ႔ေၾကာင့္ ကြဲျပားျခားနားေသာ ပရုိတက္စတင့္ (Protestant) ေခၚ ေရာမကက္သလစ္ အသင္းေတာ္မွ ခြဲထြက္ေသာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာေရး အသင္းေတာ္မ်ားစြာ ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ ဤသုိ႔ ပရုိတက္စတင့္ အသင္းေတာ္ မ်ား သည္ ေရာမကက္သလစ္အသင္းေတာ္ႏွင့္ အၿပိဳင္အဆုိင္ သာသနာျပဳၾကရာမွ တစ္ေလာကလုံးသုိ႔ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ား ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားခဲ့သည္။ ဤေနရာ၌ သေဘာထားကြဲျပားမႈ၊ မိခင္အသင္းေတာ္ႏွင့္ အဆင္မေျပ၍ ခြဲထြက္မႈတုိ႔ကုိ ေထာက္ျပလုိ၍ ေရးသားျခင္း မဟုတ္ေပ။ လူသားဆန္စြာ အမွန္တရားကုိ ရွာေဖြၾကရာမွ မိမိျမင္ေတြ႕ရေသာ အမွန္တရားအတုိင္း ရုိးသားစြာခြဲထြက္ျခင္းသည္ သာသနာေတာ္ ကုိ ျပဳစုရာေရာက္သည္ဟု ျမင္မိသျဖင့္ ေဖာ္ျပရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
(က) သာသနာျပဳဆရာမ်ားေခတ္
(၁၉)ရာစုကုိ ေခတ္သစ္သာသနာျပဳေခတ္ဟု ပရုိတက္စတင့္ အသင္းေတာ္မ်ားက အသိအမွတ္ ျပဳၾကသည္။ (၁၈)ရာစုတြင္ နယ္ခ်ဲ႕မ်ားႏွင့္ အတူ လုိက္ပါခဲ့ၾကေသာ သာသနာျပဳဆရာမ်ားသည္ ကမၻာအရပ္ရပ္သုိ႔ ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ ဥေရာပသားမ်ား ေရာက္ရွိလာျခင္းကုိ ျမန္မာအပါအဝင္ အေရွ႕တုိင္းမ်ားက (3M Strategy) ဟုေခၚဆုိၾကသည္။ ေရွးဦးစြာ ကုန္သည္မ်ား (Merchants) ထုိေနာက္ ကုန္သည္မ်ားကုိ အကာအကြယ္ေပးရန္ စစ္တပ္မ်ား (Military) ပါလာ၏။ ထုိေနာက္ ကုန္သည္ႏွင့္ စစ္တပ္ မ်ားကုိ ဘာသာေရးဝတ္ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ ဘုန္းႀကီးမ်ား (Missionaries) ေရာက္လာၾကသည္။ ထုိ အဆုိမွာ မွန္သင့္သေလာက္မွန္ေသာ္လည္း အျပည့္အစုံ မမွန္ေပ။ ျမန္မာႏုိင္ငံ ခရစ္ယာန္ သမုိင္းကုိ ေလ့လာပါက ဥေရာပစစ္တပ္မ်ား မေရာက္မီကပင္ ခရစ္ယာန္မ်ားႏွင့္ ကုန္သည္မ်ားက စတင္ေရာက္ရွိၾကေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ (3M) အဆုိကား မွန္ေနေပသည္။ မည္သည့္ (M) ေစာသည္ ဆုိေသာ အခ်က္သာ ကြာျခားေပသည္။
ျမန္မာျပည္တြင္ ဗုဒၶသာသနာသည္ ပုဂံေခတ္မွစ၍ ထြန္းကားစည္ပင္လ်က္ရွိ ေပသည္။ ခရစ္ယာန္ႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ား ေရာက္လာေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာမွာ ျမန္မာႏုိ္င္ငံ၌ အေျခခုိင္ လ်က္ ရွိေပၿပီ။ ျမန္မာႏုိင္ငံသားမွန္လွ်င္ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ရမည္ ဟု အမ်ိဳးသားေရးႏ်င့္ ဘာသာေရး တြဲ၍ ျမင္ရ၊ ခံစားရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသား တုိ႔၏ အမ်ိဳးသားယဥ္ေက်းမႈသည္ ဗုဒၶဘာသာယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္သည္ ဟု ခံယူထားၾကသည္။ (အိႏိၵယျပည္၏ ယဥ္ေက်းမႈသည္ ဟိႏၵဴ ယဥ္ေက်းမႈ ျဖစ္သည္ဟု အိႏၵိယျပည္၏ အင္အားေကာင္းေသာ ႏုိင္ငံေရးပါတီႀကီး(၂)ခုက ခံယူထားသည္။)
သာသနာျပဳ ဆရာမ်ားသည္ အမ်ားအားျဖင့္ ဥေရာပႏွင့္ အေမရိကန္မွ ေရာက္လာသူမ်ား ျဖစ္၏။ အိႏိၵယႏွင့္တကြ ျမန္မာျပည္ကုိ ကၽြန္ျပဳအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေသာ အဂၤလိပ္ အစုိးရသည္လည္း ဥေရာပသား ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာတရားကုိ နယ္ခ်ဲ႕ႏွင့္ ပါလာေသာ ဘာသာတရားဟု ျမင္ၾကသည္။ အျမစ္တြင္၍ အေျခခုိင္ေန ၿပီး ျဖစ္ေသာ ဗုဒၶဘာသာတရားေတာ္သာလွ်င္ တစ္ခုတည္းေသာ နိဗာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားဟု ယုံၾကည္ေနၾကေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအတြက္ အျခားေသာဘာသာ တရားမ်ားကုိ အယူမွားအျဖစ္ ျမင္ၾကေပ သည္။ ေျပာင္းလဲရန္ မလြယ္ကူေပ။ ဗုဒၶဘာသာမွ ဆင္းသက္လာေသာ ယဥ္ေက်းမႈသည္ အမ်ိဳးသား ယဥ္ေက်းမႈဟု ခံယူထားၾကသျဖင့္ အျခားေသာယဥ္ေက်းမႈမ်ားကုိ အထင္မႀကီးေပ။
ထုိအေျခအေနကုိ နားလည္သေဘာေပါက္ၾကေသာ ပညာတတ္ သာသနာျပဳဆရာမ်ားသည္ ျမန္မာဓေလ့ထုံးစံႏ်င့္ ယဥ္ေက်းမႈကုိပါ ထုိးေဖာက္ႏုိင္ရန္ လူေနမႈဘဝ ကုိ ျမွင့္တင္ေပးႏုိင္ရန္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား၊ ေဆးရုံမ်ား၊ စက္မႈလက္မႈသိပၸံေက်ာင္း၊ မိဘမဲ့ေက်ာင္းမ်ား၊ လူအုိရုံမ်ား စသည္တုိ႔ကုိ တည္ေဆာက္ျပဳစုၾကသည္။ လူအမ်ား လ်စ္လ်ဴ ရႈျခင္း၊ စြန္႔ပစ္ခံရေသာ လူႏူမ်ား၊ မ်က္မျမင္မ်ား၊ ဆြံ႕အ၊နားမၾကားသူမ်ား (ျခားနားစြမ္းသူမ်ားဟုေခၚ) အတြက္ လက္မႈပညာသင္ေက်ာင္းမ်ား ကုိလည္း ဖြင့္လွစ္ျပဳ စုၾကသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ခရစ္ယာန္သာသနာသည္ ျပည္သူတုိ႔၏ လုိအပ္ခ်က္ႏ်င့္ ခံစားခ်က္တုိ႔ကုိ ေလ့လာ၍ အကူအညီလုိအပ္ေသာ သူမ်ားအား ၾကည့္ရႈျပဳစုခဲ့သည္။ ျပည္သူလူထုႏွင့္ တျဖည္းျဖည္း ရင္းႏွီးလာၾကသည္။ သုိ႔ရာတြင္ အမ်ားျပည္သူႏွင့္မေရာ၊ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔၏ ပြဲလမ္းသဘင္သုိ႔မသြား၊ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔၏ သီခ်င္းကုိ နားမေထာင္၊ ျမန္မာစာေပကုိ ဖတ္ရေကာင္းမွန္းမသိခဲ့ ၾကေပ။ ရင္းႏွီးၾကေသာ္လည္း အေရာမဝင္ၾကရန္ သာသနာျပဳဆရာမ်ားက သြန္သင္ ဆုံးမခဲ့ၾကသည္။ (နတ္ပြဲသုိ႔ သြားေရာက္ေလ့လာ လုိေသာ္လည္း သာသနာျပဳဆရာမ်ား၊ ဘုိးေဘးမ်ား မႀကိဳက္ၾက သျဖင့္ ေလ့လာခြင့္မရခဲ့ေၾကာင္း ဆရာႀကီးေဒါက္တာ ခ်စ္ေမာင္က ေျပာျပခဲ့ပါသည္။) ဤသုိ႔ျဖင့္ သာသနျပဳဝန္းႏွင့္ အျပင္ေလာကသည္ တံတုိင္းျခားထားျခင္း ခံခဲ့ရ၏။
သာသနာျပဳေက်ာင္း မ်ားသည္လည္း အဂၤလိပ္အစုိးရဖြင့္လွစ္ေသာ အစုိးရစာသင္ေက်ာင္းမ်ား ကဲ့သုိ႔ပင္ ကုိလုိနီပညာေရးဟု ေခၚေသာ အကန္႔အသတ္ရွိေသာ ပညာကုိသာ သင္ၾကားခြင့္ရၾကသည္။ ထုိပညာေရးစနစ္ကုိ ကၽြန္ပညာေရးစနစ္ဟု ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ေရရွည္ကၽြန္ျပဳေရးအတြက္ အေထာက္အကူျပဳမည့္ သစၥာရွိဝန္ထမ္းေကာင္း (ကၽြန္ေကာင္း) မ်ားေမြးထုတ္သည့္ ပညာေရးစနစ္၊ ကုိလုိနီ စီးပြားေရးကုိ အက်ိဳးျပဳမည့္ ပညာေရးကုိသာ သင္ၾကားခြင့္ရေသာ ပညာေရးစနစ္ျဖစ္သည္။ ထုိေၾကာင့္ သာသနာျပဳဆရာမ်ားသည္ အဂၤလိပ္အစုိးရအေပၚ သစၥာရွိရန္၊ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္မႈ မျပဳၾကရန္ ဦးစားေပး သင္ၾကားေပးခဲ့သည္။ (သာသနာျပဳဆရာမ်ားကုိ အဂၤလိပ္အစုိးရက မၾကိဳက္လွေပ)။ သာသနာျပဳ ဆရာမ်ား ၾသဇာလႊမ္မိုးျခင္းခံရသျဖင့္ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ားႏွင့္ သာသနာျပဳ ေက်ာင္းမ်ားသည္ ကုိလုိနီအစုိးရ (အဂၤလိပ္အစုိးရ) ကုိ ဘယ္ေသာအခါမွ် ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ရန္ အားေပးအားေျမွာက္ မျပဳခဲ့ၾကေပ။
ကုိလုိနီပညာေရးစနစ္ကုိ မၾကိဳက္သျဖင့္ ၁၉၂၀ျပည့္ႏွစ္တြင္ ပထမေက်ာင္းသားသပိတ္၊ ၁၉၃၆ခုႏွစ္တြင္ ဒုတိယေက်ာင္းသားသပိတ္ႏွင့္ ေရနံသပိတ္ကုိ ေထာက္ခံေသာ တတိယေက်ာင္းသား သပိတ္ ၁၀၃၈ခုႏွစ္တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ေသာ္လည္း ခရစ္ယာန္ေက်ာင္းသူေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ အသင္းေတာ္ မ်ားသည္ သပိတ္တုိက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ျခင္းမရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ အနည္းငယ္မွ်ေသာ ေက်ာင္သား အေရအတြက္ ပါဝင္တုိက္ပြဲဝင္ခဲ့ၾက ေပလိမ့္မည္။ သုိ႔ရာတြင္ အဂၤလိပ္အစုိးရကုိ ဆန္႔က်င္၍ သပိတ္တုိက္ပြဲ ဝင္ေသာေက်ာင္းသားမိဘမ်ားအား ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳ ဆရာမ်ားက အေရးယူမည္ဟု ခန္႔မွန္းရပါသည္။ (ကယ္လီေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဆရာဦးၾကည္မိသားစု) အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး တုိက္ပြဲမ်ား၍ ခရစ္ယာန္မ်ား ပါဝင္မႈ အလြန္နည္းသည္သာမက အသင္းေတာ္မ်ားကလည္း အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး တုိက္ပြဲမ်ားကုိ အားေပးကူညီမႈ ျပဳခဲ့သည္ဟု အေထာက္အထားမ်ား မေတြ႕မိေပ။
တစ္ဖက္မွ ၾကည့္ေသာအခါ တတိယေက်ာင္းသားသပိတ္ (၁၉၄၈) ေနာက္ပုိင္းမွစ၍ သပိတ္အသီးသီးတြင္ ေရွ႕တန္းမွပါဝင္ ဦးေဆာင္ခဲ့ၾကေသာ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ဆုိရွယ္လစ္ဝါဒႏွင့္ ကြန္ျမဴ နစ္ဝါဒ ကုိ ႏွစ္သက္သူမ်ား ျဖစ္ေပသည္။ (ထုိရုပ္ဝါဒမ်ားသည္ လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲ ဝင္လုိသူမ်ား အတြက္ လမ္းျပၾကယ္အျဖစ္ အိႏိၵယေခါင္းေဆာင္ ေနရူးက ေျပာဆုိခဲ့သည္။ ၁၉၃၆၊၁၉၃၇ ဗကသစည္းေဝး မ်ား) ေနရူး၏ စကားသည္ ေခတ္ႏွင့္ညီညြတ္သည္ဟု တကသ ႏွင့္ ဗကသ ေခါင္းေဆာင္ မ်ားက သေဘာေပါက္ၾကသျဖင့္ အမ်ိဳးသားေတာ္လွန္ေရးကုိ အားေပးေသာ နဂါးနီစာအုပ္တုိက္ ေပၚထြက္လာ ခဲ့သည္။ ကုိလုိနီအဂၤလိပ္အစုိးရကုိ ေတာ္လွန္ရာ၌ လက္နက္သဖြယ္ျဖစ္ေသာ ရုပ္ဝါဒသည္ ခရစ္ယာန္ အသင္းေတာ္က လုံးဝလက္မခံႏုိင္ေသာ ဝါဒျဖစ္သည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္ႏ်င့္ အသင္းသူ အသင္းသားမ်ားသည္ အမ်ိဳးသားေရး လႈပ္ရွားမႈႏ်င့္ ကင္းကြာခဲ့ၾကေပသည္။
(ခ) စစ္ၿပီးေခတ္
ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးသည္ လူသားတုိ႔၏ ဘဝႏွင့္ အေတြးအေခၚကုိ ေျပာင္းလဲေစ၏။ အုပ္စုိးသူ အဂၤလိပ္မ်ားႏွင့္အတူ သာသနာျပဳဆရာမ်ား ျမန္မာျပည္မွ ထြက္ခြာေျပးၾက၏။ ေရာမကက္သလစ္ အသင္းေတာ္မွ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားမူကား သူတုိ႔၏ သုိးစုႏွင့္အတူ ရွိေနခဲ့ၾကသည္။ တုိင္းရင္းသား ခရစ္ယာန္ မ်ားသည္ စစ္ေဘးကုိေရွာင္တိမ္းေနၾကစဥ္ ဂုိဏ္ဂဏမေရြး အတူေပါင္းစည္းမိၾက၏။ ပရုိတက္စတင့္ ခရစ္ယာန္မ်ားသည္ သူတုိ႔ေမွ်ာ္ၾကည့္ေနရေသာ သာသနာျပဳမ်က္ႏွာျဖဴ ဂိုဏ္း မ်ားကုိ မေတြ႕ရေသာအခါ အနာဂတ္အသင္းေတာ္ အေရးကိစၥကုိ စဥ္းစားမိၾကေပလိမ့္မည္။ ဂုိဏ္ဂဏမ်ား၊ အသင္းေတာ္မ်ား ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး စိတ္ဓာတ္ကုိ စစ္မျဖစ္မီက ၁၉၁၃ခုႏွစ္တြင္ ရန္ကုန္သုိ႔ေရာက္ရွိ လာေသာ ဂၽြန္အာေမာ့ (John R. Mott) ႏႈိးေဆာ္ခဲ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ တုိင္းရင္သားခရစ္ယာန္ မ်ားၾကား ၌ ေကာင္းစြာရွင္သန္မႈ မရွိခဲ့ေပ။ ယခုစစ္ကုိ ေရွာင္တိမ္းရင္ဆုိင္ၾကရေသာအခါ မွသာ အတူပူးေပါင္း ရပ္တည္ေရးကုိ အေလးအနက္ စဥ္းစားၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ထုိေၾကာင့္ စစ္ႀကီးၿပီးေသာအခါ မွသာ တုိင္းရင္းသား ခရစ္ယာန္မ်ား စည္းလုံးရန္ အခ်ိန္က်လာၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈအရွိန္ ရုိက္ခတ္မႈအားျဖင့္ အျမင္မွန္ ရရွိလာခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႔အားျဖင့္ ပြဲဦးထြက္ ေပၚထြက္လာေသာ ခရစ္ယာန္လူငယ္လႈပ္ရွားမႈမွာ ဗခလ (ဗမာ ခရစ္ယာန္လူငယ္) အသင္း ျဖစ္ေပသည္။ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ စည္းလုံးေရးခရီး စဥ္ႏွင့္ ေဟာေျပာခ်က္တုိ႔သည္ အမ်ိဳးသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရးကုိ အရွိန္ရလာေစၿပီး ခရစ္ယာန္လူထုသုိ႔ ရုိက္ခတ္လုိက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိ (ဗခလ) လႈပ္ရွားမႈ၌ တစ္လုံးတစ္ဝတည္း စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသား ခရစ္ယာန္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေမြးထုတ္ေရးသည္ အဓိက ဦးတည္ခ်က္ျဖစ္ေၾကာင္း ဆရာႀကီးဦးဘမွ်င္ႏွင့္ ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ႀကီး ဦးလွစိန္ တုိ႔ထံမွ ၾကားသိရေပသည္။
သုိ႔ရာတြင္ ကုိလုိနီအေငြ႕အသက္ ၾသဇာႀကီးမားလြန္းျခင္း၊ မ်က္ႏွာျဖဴ သာသနာျပဳ ဆရာႀကီး မ်ား၏ ပုဂၢိဳလ္ေရးဝါဒ လႊမ္းမုိးမႈႀကီးမားျခင္းတုိ႔ေၾကာင့္ (ဗခလ)သည္ ဗမာလူမ်ိဳး ခရစ္ယာန္မ်ားၾကား၌သာ ရွင္သန္ရသျဖင့္ အားေကာင္းမႈ မရွိ။ မ်ိဳးဆက္ႏွစ္ဆက္ခန္႔သာ ရွင္သန္ခဲ့ရၿပီး အရွိန္ေသသြားခဲ့ရ၏။ သုိ႔ရာတြင္ တုိင္းရင္းသာခရစ္ယာန္ လူငယ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား တစ္လုံးတစ္ဝတည္းစိတ္ဓာတ္ ရွင္သန္ႏုိးၾကားေရး ဟူေသာ စိတ္ဓာတ္ကား အနည္းငယ္ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားခဲ့၏။ ထုိစိတ္ဓာတ္ကုိ ျမန္မာႏုိင္ငံ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ား ေကာင္စီ၌ ေက်ာင္သားလုပ္ငန္းဌာန၊ အမ်ိဳးသမီးဌာန၊ လူငယ္ဌာနတုိ႔တြင္ အေမြစား အေမြခံအျဖစ္ ရရွိခဲ့ၾကေပသည္။
လြတ္လပ္ေရး ရရွိၿပီးေနာက္ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီေခတ္ ေရာက္လာေသာအခါ ျပည္သူတုိ႔ ၏ ေမွ်ာ္ၾကည့္ရာျဖစ္ေသာ တကၠသုိလ္သမဂၢ (တကသ)ႏွင့္ ဗမာျပည္လုံးဆုိင္ရာ ေက်ာင္းသားသမဂၢ (ဗကသ) တုိ႔ သည္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား၏ ပေရာဂေၾကာင့္ အုပ္စုမ်ား ကြဲခဲ့သည္။ သုိ႔ရာတြင္ အင္အားႀကီးေသာ တုိးတက္အုပ္စု ေခၚေသာအုပ္စုတြင္ ခရစ္ယာန္မ်ားထဲမွ Saw William W. Lay၊ ဦးခင္ေမာင္ထြန္း (အရိႈခ်င္း)၊ ဦးနန္ဇိန္လ(ကခ်င္) ႏွင့္ Andrew Mya Han (ေမာင္ေပါက္စည္) စသည္တုိ႔ ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ေပါက္စည္သည္ မႏၱေလးေက်ာင္းသာသမဂၢ (မတကသ) တြင္ ဥကၠဌ ျဖစ္ခဲ့သည္။ အဂၤလီကန္အသင္းေတာ္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးလည္း ျဖစ္ခဲ့သည္။ Saw William W. Lay သည္လည္းေကာင္း၊ ဦးခင္ေမာင္ထြန္းသည္ လည္းေကာင္း၊ အသင္းေတာ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။
က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးႏွင့္ လူမႈေရးနယ္ပယ္မ်ား၌ကား အစုိးရဝန္ထမ္းေကာင္းမ်ား အျဖစ္ ထင္ရွားေပး ခရစ္ယာန္အရာရွိႀကီးမ်ား ေရတြက္၍မကုန္ႏုိင္ေအာင္ပင္ မ်ားျပားလွေပသည္။ မည္သည့္ အစုိးရ လက္ထက္၌မဆုိ ခရစ္ယာန္အမ်ားစုသည္ သစၥာရွိေသာ ဝန္ထမ္းေကာင္းမ်ား ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဤသည္ကား ကုိလုိနီစနစ္၏ ေကာင္းေသာ အေမြအႏွစ္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ ခရစ္ယာန္မ်ားသည္ သစၥာရွိေသာ ငယ္သားေကာင္းမ်ားျဖစ္ရမည္ဟု အသင္းေတာ္က သြန္သင္သည့္အတုိင္း လာဘ္စား မႈ၊ ျခစားမႈ နည္းပါးသည္ကုိ ေတြ႕ရေပသည္။ သုိ႔ရာတြင္ လာဘ္စားမႈ၊ ျခစားမႈမ်ားေသာ စနစ္တြင္ အသက္ရွင္ရေသာအခါ မ်ား၌မူကား ခရစ္ယာန္ဝန္ထမ္းမ်ားလည္း ကင္းႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။
(ဂ) ယခုေခတ္
ခရစ္ယာန္အနည္းစုမွ်သာရွိေသာ အိႏိၵယ၊ တရုတ္၊ အင္ဒုိနီးရွား၊ ပါကစၥတန္ႏ်င့္ ျမန္မာျပည္တုိ႔တြင္ ယခုအခ်ိန္အထိ ေတြ႕ႀကံဳ ရေသာ အခက္အခဲမွာ အမ်ားျပည္သူလူထုႏွင့္ အစုိးရတုိ႔၏ ယုံၾကည္မႈကုိ မရျခင္းျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္တုိ႔သည္ အေနာက္ေမွ်ာ္သူမ်ား ျဖစ္သည္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ အခြင့္သာလွ်င္ အေနာက္ဘက္သုိ႔ ေျပးေလ့ရွိၾကသည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း အထင္ခံရၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ တုိင္းျပည္ အေပၚတြင္ သစၥာရွိရွိ အလုပ္လုပ္ၾကေသာ္လည္း မယုံၾကည္ရေသာသူမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ထင္မွတ္ျခင္း ခံရေပသည္။ ထုိ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္မ်ားကုိ ပယ္ဖ်က္ပစ္ႏုိ္င္ေသာ တစ္ခုတည္းေသာ နည္းလမ္းမွာ မည္သည့္အေျခအေနမ်ိဳး ေရာက္သည္မဆုိ မိမိေမြးဖြားႀကီးျပင္းလာရာ တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ိဳးအေပၚ ေသ သည့္တုိင္ေအာင္ သစၥာရွိမွသာ ျဖစ္ႏုိ္င္သည္။ ထုိစကား မည္မွ် အေရးႀကီးေၾကာင္း စဥ္စားေသာသူတုိင္း သိႏုိင္ပါသည္။ ေအာက္တြက္ ေဖာ္ျပမည္။
ယခုအခါ ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ဒီမုိကေရစီလမ္းေၾကာင္းေပၚသုိ႔ စတင္ေလွ်ာက္လွမ္းေနၿပီ ျဖစ္ပါ သည္။ ရာသီဥတုခ်က္ျခင္း ေျပာင္းလဲသြားသျဖင့္ ႏွာေစးေခ်ာင္းဆုိး သူမ်ားလည္း ရွိႏုိင္ပါသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ျပည္သူအမ်ား သြားလုိေသာလမ္းကုိ မည္သူမွ် ကာဆီး၍ ရႏုိင္မည္မဟုတ္ေပ။ ဒီမုိကေရစီ ခရီးကုိ သြားၾကရာ တြင္ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ားကုိ ေတြ႕ႀကံဳ ျဖတ္သန္းရမည္ ျဖစ္ပါသည္။
ဒီမုိကေရစီခရီးသည္ ခရီးရွည္ခ်ီတက္ပြဲ ျဖစ္သျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ေရရွည္ဆင္ႏႊဲရေသာ အခက္အခဲ ျဖတ္ေက်ာ္ေရး ခရီး ျဖစ္သျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ တရားမွ်တမႈကုိ အေျခခံ၍အလြန္စိတ္ရွည္ သီးခံရမည္ အျပင္ စည္းလုံးညီညြတ္စြာ ေဖးမလက္တြဲသြား ရေသာခ်ီတက္ပြဲျဖစ္၏။ ခရီးသြားခ်င္းအတူတူ မိမိက ႏွာတစ္ဖ်ားသာခ်င္ေသာ အခြင့္အေရးသမားမ်ား၊ အမ်ိဳးသားသစၥာေဖာက္မ်ားကုိလည္း စိတ္ရွည္ စြာျဖင့္ အျမင္မွန္ရလာသည္အထိ သြန္သင္ေပးရန္လည္း လုိပါသည္။
အမ်ိဳးသားသစၥာေဖာက္မ်ား၏ လက္ယပ္ေခၚမႈ၊ လက္ကမ္းမႈတုိ႔ေၾကာင့္ အေရွ႕ေျမာက္တံခါးႏွင့္ အေနာက္ေတာင္တံခါးမ်ား၌ လုံၿခံဳမႈ ကင္းမဲ့လာသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ အမ်ိဳးသားလုံၿခံဳေရးသည္ ႀကီးမားေသာ စိတ္ေခၚမႈႏွင့္ ယခုရင္ဆုိင္ေနၾကရၿပီးျဖစ္သည္။ အမ်ိဳးသားလုံၿခံဳေရးဟု ဆုိ၍ လက္နက္ကုိင္ အင္အားစုကုိ အားကုိးရေသာေခတ္ မဟုတ္ေတာ့ေပ။ ျပည္သူတုိ႔၏ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ တုိင္းျပည္ႏွင့္ လူမ်ိဳးကုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ လုိေသာ စိတ္ဓာတ္မွ ေပၚထြက္လာသည့္ သတိဝီရိယျဖင့္သာ လုံၿခဳံေသာ ေခတ္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ဝန္ထမ္းေကာင္းတုိ႔ အလြန္လုိအပ္လ်က္ရွိေလၿပီ။
ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးသည္ မရွိမျဖစ္ လုိအပ္သျဖင့္ တရားမွ်တမႈကုိ အေျခခံေသာ ျပည္သူတုိ႔၏ အားထုတ္မႈအားျဖင့္သာလွ်င္ ရရွိေပလိမ့္မည္။ လက္နက္ဆုိသည္မွာ အမွန္ စင္စစ္ ျပည္သူတုိ႔က တပ္ဆင္ေပးေသာ အရာျဖစ္သည္။ ျပည္သူတုိ႔၏ ဆႏၵကုိေက်ာ္လြန္၍ မည္သူမွ် စစ္တုိက္ရဲမည္ မဟုတ္ပါ။ ျပည္သူအလုိမရွိေသာ၊ ျပည္သူမေထာက္ခံေသာ စစ္ပြဲသည္ ရႈံးနိမ့္မည္ သာ ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္ကုိ ျပင္းထန္စြာ၊ ရွင္းလင္းစြာ ျမင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ထုိေၾကာင့္ ျပည္တြင္းစစ္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလုံး ျပည္သူကုိ ယုံရမည္ျဖစ္သည္။
ထုိေၾကာင့္ ခရစ္ယာန္မ်ားသည္ အသင္းေတာ္ေရးထက္ အမ်ိဳးသားေရးတည္း ဟူေသာ တုိင္းျပည္အေရးကုိ ဦးစားေပးရန္ လုိအပ္ေနၿပီျဖစ္သည္။ တုိင္းျပည္အေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားေရး ကုိဦးစားေပးေသာ ခရစ္ယာန္မ်ားႏွင့္ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္အား ျပည္သူမ်ားက ပစ္ပယ္ထားမည္ မဟုတ္ေပ။ ဤအခ်က္ကုိ အမွိတ္မသုန္ ယုံၾကည္ရဲရမည္ ျဖစ္သည္။ ကၽြႏု္ပ္တုိ႔၏ ျဖဴ စင္မႈ၊ သန္႔ရွင္းမႈ၊ သစၥာရွိမႈ တုိ႔သည္ အလဟႆ မျဖစ္ႏုိင္။
ေက်ာ္ညြန္႔
No comments:
Post a Comment