Wednesday, June 6, 2018

သိအပ္ဖြယ္မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္

(Facts about the Mormons)

                  တမန္ေတာ္ေခတ္မွစတင္ေပၚေပါက္ လာေသာ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္အား ေအဒီ၁၀၅၄ ခုႏွစ္အထိ ကမၻာလုံးဆုိင္ရာ အသင္းေတာ္ဟု အဓိပၸါယ္ရွိသည့္ ကာသုိလစ္အသင္းေတာ္(Catholic Church) ဟုေခၚသည္။ ေဒသႏၱရအသင္းေတာ္မ်ားက မိမိတုိ႔၏ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ (autonomy) ရွိၾကကာ တမန္ေတာ္မ်ား၏ ဓမၼသြန္သင္ခ်က္ (apostolic doctrine) မ်ားႏွင့္ ေသြဖီေသာ သြန္သင္ခ်က္မ်ား ရွိပါက အသင္းေတာ္အသီးသီးမွ သာသနာပုိင္ေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား စုေ၀းလ်က္ ဆုေတာင္းေဆြးေႏြး တုိင္ပင္ၾကျပီး၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္မ်ား ျပဳလုပ္ေလသည္။ ေအဒီ၃၂၀ေလာက္တြင္ ေပၚလာေသာ ေအရီးယန္း သြန္သင္ခ်က္(Arianism) ကုိ ေအဒီ၃၂၅တြင္ ကြန္စတန္တင္ဘုရင္ကုိ အမႈးျပဳလ်က္ သာသနာပုိင္မ်ား နိစိန္ၿမိဳ႕(Nicene) တြင္ေတြ႕ဆုံကာ နိစိန္ယုံၾကည္ခ်က္ (Nicene Creed) ကုိျပဌာန္း ေျဖရွင္းခဲ့ၾကသည္။ ပင္မကယ္သုိလစ္အသင္းေတာ္ႀကီးအား ေရာမကယ္သုိလစ္(Roman Catholic)ႏွင့္ ေအာသုိေဒါ့စ (Orthodox) ဟူ၍ ေအဒီ၁၀၅၄ခုႏွစ္၌ မကြဲျပားမီ၊ ထုိထုိကဲ့သုိ႔ေသာ မွားယြင္းသည္ဓမၼသြန္သင္ခ်က္မ်ားကုိ ပင္မကယ္သုိလစ္ အသင္းေတာ္က ေကာင္စီအစည္းေ၀းေခၚဖိတ္ကာ ေျဖရွင္းခဲ့ၾကသည္။
                ပင္မအသင္းေတာ္၏ မဟာကြဲျပားမႈ ၁၀၅၄ခုႏွစ္ ေနာက္ပုိင္းတြင္မူ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္မွ ပင္တုိင္ဓမၼသြန္သင္မႈမ်ား (major doctrine) ကုိ ကြဲျပားျခားနားစြာ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ျခင္းမ်ား ေပၚလာပါေတာ့သည္။ ေအဒီ ၁၅၁၇ခုႏွစ္တြင္ တိတိပပႀကီး ေပၚလာမည္ျဖစ္ေသာ အသင္းေတာ္ျပဳျပင္ေရး လႈပ္ရွားမႈ (Protestant Reformation) ႀကီး၏ ေရွ႕ေျပးအျဖစ္ ျခားနားေသာသြန္သင္ခ်က္မ်ား ေပၚလာခဲ့ဖူး ေပသည္။ ၁၅၂၁ခုႏွစ္မွစ၍ ျပဳျပင္ေရးလႈပ္ရွားမႈေၾကာင့္ လူသရင္(Lutheran)၊ ပရီစဗီတဲရီးယန္း (Presbyterian)၊ အဂၤလီကန္ (Anglican)၊ အစရွိေသာဂုိဏ္းဂဏ (denomination) မ်ားေပၚလာၾကသည္။ တစ္ဖန္ ပင္မအသင္းေတာ္ႀကီး ႏုိးၾကားမႈရွိေစျခင္း အလုိ႔ငွာ ႏွစ္ျခင္းဂုိဏ္းဂဏ (၁၆၀၉)၊ မက္သဒစ္ ဂုိဏ္းဂဏ (၁၇၄၈) ဟူ၍ ဂုိဏ္းဂဏအသီးသီးမ်ား ေပၚလာၾကျပန္သည္။ ဤဂုိဏ္းဂဏမ်ားတုိ႔သည္ ကနဦး တမန္ေတာ္မ်ားတုိ႔၏ ယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္ က်င့္သုံးမႈ (Apostolic faith and order) မ်ားကုိ တမင္သက္သက္ ေသြဖီျခင္း မျပဳၾကပါ။ ပုိမုိထင္ေပၚေအာင္ အနက္ဖြင့္ျခင္းႏွင့္ ျပည့္စုံေစျခင္းသာ ျဖစ္ေလသည္။


                သုိ႔ရာတြင္ အသင္းေတာ္သမုိင္းကုိ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေလ့လာေသာအခါ ၁၉ရာစုတြင္ ပင္မဂုိဏ္းဂဏ မ်ား၏ယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္ ရပ္တည္မႈကုိ သိသိသာသာေသြဖီလ်က္ ဆန္႔က်င္ဖက္ျပဳေသာ သြန္သင္ခ်က္မ်ား ေပၚေပါက္လာေတာ့သည္။ ယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္ က်င့္သုံးမႈအရာမွာ အစြန္းေရာက္သြားကာ ဘယ္နည္းႏွင့္မွ် ညွိႈႏိႈင္း၍ မရေတာ့ေခ်။ တမန္ေတာ္မ်ား ေခတ္မွစ၍ ေခတ္အဆက္ဆက္က ခရစ္ယာန္ အသင္းေတာ္မ်ား၏ ယုံၾကည္ခ်က္ႏွင့္ က်င့္သုံးမႈမ်ားကုိ ၿခံဳငုံၿပီး မၾကည့္ဘဲလ်က္ ယင္းသြန္သင္ခ်က္ထဲမွ မိမိတုိ႔စိတ္ႀကိဳက္ျဖစ္သည့္ တစ္စိတ္တစ္ေဒသကုိသာ လြန္လြန္က်ဴးက်ဴး ထုတ္ႏုတ္ယုံၾကည္ၾက က်င့္သုံးသည္။ ပင္မအသင္းေတာ္ကုိ အာခံလ်က္တုိက္ခုိက္ၾကသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအား ခရစ္ယာန္ဂုိဏ္းဆြယ္ဂုိဏ္းႏြယ္ (Christian Sects) ဟုေခၚၾကေလသည္။ ၁၉ရာစုမွစ၍ ယခုတေလာ ေရပန္းစာေနေသာ ထုိသုိ႔ေသာဂုိဏ္းဆြယ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ မုိမြန္ (Mormons) တုိ႔အေၾကာင္းကုိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ လ်က္ တင္ျပသြားပါမည္။

၁။   စတင္ျဖစ္ေပၚလာပုံ   (The Beginning) 
                    ယေန႔ မုိမြန္(Mormons) ဟူ၍ ထင္ေပၚေနေသာ ခရစ္ယာန္ဂုိဏ္းဆြယ္ကုိ The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints) ဟူ၍လညး္ေခၚၾကသည္။ သူတုိ႔ကုိယ္၌ကား ဒုတိယနာမည္ကုိ ပုိမုိႏွစ္သက္ သေဘာက်ဟန္ ရွိေလသည္။ ၎ဂုိဏ္းဆြယ္အဖြဲ႕၏ စတင္ေပၚေပါက္လာပုံမွာ ေအဒီ၁၈၂၂ ခုႏွစ္တြင္ ေကာင္းကင္တမန္ မုိရုိနီ(Moroni) က အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ Vermont ျပည္နယ္၊ Sharon ေဒသ၌ ၁၈၀၅ ခုႏွစ္တြင္ ေမြးဖြားေသာ Joseph Smith အား ဘုရားသခင္၏ဖြင့္ျပျခင္း (revelation) ကုိ ေရးထားသည့္ ေရႊေက်ာက္ျပားျမွပ္ႏွံထားသည့္ ေနရာကုိ ေဖာ္ျပခဲ့ေလသည္။ 
              Joseph Smith က ထုိေကာင္းကင္တမန္ ၏ျမြက္ၾကားေသာ စကားကုိ ၁၈၃၀ခုႏွစ္တြင္ စာအုပ္ႏွင့္ ထုတ္ေ၀ကာ မုိမြႏ္၏စာအုပ္မ်ား (The Book of Mormon) ဟုေခၚေ၀ၚၾကေလသည္။ ထုိစာအုပ္ ထုတ္ေ၀ေသာ ၁၈၃၀ခုႏွစ္ စ၍ Joseph Smith သည္ဘာသာျပန္သူ၊ ေဗဒင္ဆရာ၊ ပေရာဖက္ႏွင့္ တမန္ေတာ္အျဖစ္ လက္ခံၾကကာ သူ၏ဘာသာျပန္ထားေသာ မုိမြန္စာအုပ္ကုိ အေျခခံလ်က္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာတရား၏ နဂုိမူလ၌ရွိေသာ သန္႔ရွင္းမႈကုိ ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့ၾကသည္။ ထုိသုိ႔ျပဳျပင္ ဖုိ႔ရန္လည္း လူအခ်ိဳ႕ဆက္ကပ္ၾကကာ သူတုိ႔၏ စာအုပ္ကုိအစြဲျပဳလ်က္ မုိမြန္မ်ား (The Mormons) သုိ႔မဟုတ္ ခရစ္ေတာ္၏အသင္းေတာ္ (The Church of Christ) ဟုေခၚၾကသည္။

               ခရစ္ေတာ္၏ႏုိင္ငံေတာ္သည္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသုိ႔ စတင္ တည္ေထာင္မည္ ဟူ၍ ယုံၾကည္ေမွ်ာ္လင့္လ်က္၊ အျခားေသာခရစ္ယာန္မ်ားကုိလည္း သူတုိ႔၏ မိခင္အသင္းေတာ္မ်ားကုိ စြန္႔လႊတ္ကာ မုိမြန္အဖြဲ႕သုိ႔ ပါ၀င္ရန္ တုိက္တြန္းၾကသည္။ ဗတိၱဇံမဂၤလာ အထူးသျဖင့္ ကေလးသူငယ္မ်ား၏ ဗတၱိဇံ (infant baptism) ႏွင့္ အခ်ိန္ျပည့္အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း (professional clergy) မ်ားကုိ ရႈတ္ခ်ၾကေလသည္။ 
                  ၁၈၃၁ခုႏွစ္တြင္ ဤမုိမြန္အဖြဲ႕အခ်ိဳ႕သည္ အုိဟုိင္းအုိး (Ohio) ျပည္နယ္၊ ကပ္လင္း (Kirtland) ေဒသသုိ႔ ေျပာင္းေရြ႕ကာ ထုိေနရာတြင္ ဧ၀ံေဂလိသင္းအုပ္ဆရာ ဆစ္(ဒ)နီရိဒြန္း (Sidney Rigdon ၁၇၉၃- ၁၈၇၆) ႏွင့္ သူ၏အသင္းသူ၊ အသင္းသားအားလုံးက မုိမြန္အဖြဲ႕ထဲသုိ႔ ၀င္ေရာက္ေပါင္းစည္း ပါသျဖင့္၊ အင္အားျဖည့္လာၾကပါသည္။ ဤတြင္ Joseph Smith သည္ ဘုရားသခင္၏ ဖြင့္ျပျခင္းကုိ ေနာက္ထပ္ရရွိကာ ယုံၾကည္သူတုိင္းသည္ မိမိတုိ႔၏ ဘ႑ာေငြမ်ားႏွင့္ ပုိလွ်ံေသာ သူတုိ႔၏ပုိင္ဆုိင္သည့္ အရာအားလုံးအား အျခားေသာယုံၾကည္သူမ်ားသုိ႔ ေပးလွဴရန္ ေဟာေျပာခဲ့ေလသည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ မုိမြန္မ်ား က်င့္သုံးေနေသာ ဘုံပုိင္ဆုိင္မႈ (the order of Enochcommunitarian principles) ကုိ အစျပဳျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အုိဟုိင္းအုိးျပည္နယ္မွ မစ္ဆူရီသုိ႔ သာသနာျပဳမ်ား ေစလႊတ္ကာ ၁၈၃၇ခုႏွစ္တြင္ ေငြေရး၊ ေၾကးေရး ခက္ခဲမႈေၾကာင့္ စမစ္သည္ သူကုိယ္တုိင္ မစ္ဆုိရီျပည္နယ္သုိ႔ ေျပာင္းေရြ႕ပါေတာ့သည္။
                    သူတုိ႔့၏စုစည္းႏုိင္မႈႏွင့္ အျခားခရစ္ယာန္မ်ားအား ရႈပ္ခ်ႏုိင္မႈ၊ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု သည္ ဇိအုံေတာင္ (American Zion) ဟုသြန္သင္ႏိုင္မႈ ထုိေၾကာင့္ ဤအဖြဲ႕တြင္လူဦးေရး မ်ားျပားလာပါ ေတာ့သည္။ ေနာက္တြင္ အျခားေသာခရစ္ယာန္မ်ားႏွင့္ ပဋိပကၡျဖစ္ကာ ၁၈၃၈ခုႏွစ္တြင္ မုိမြန္တုိက္ပြဲ (Mormon War) ျဖစ္လာကာ စမစ္ႏွင့္ အဖြဲ႕တုိ႔သည္ အီလီႏိြဳက္(illinois) ျပည္နယ္၊ ေနာင္ဗုိး(Nauvoo) ေဒသသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕ၾကသည္။ ၁၈၄၀ခုႏွစ္တြင္ ဘာသာေရးလြတ္လပ္မႈကုိ ရရွိကာ လြတ္လပ္ေသာ မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္ကုိ ဆက္လက္ဖြဲ႕စည္းခြင့္ ရသည္။ အမ်ားသေဘာႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ ဒီမုိကေရစီအသြင္ ေဆာင္ဖုိ႔ရန္ စြဲလန္းခဲ့ပါေသာ္လည္း၊ စမစ္ကုိယ္၌က အာဏာရွင္စနစ္ကုိ က်င့္သုံးလာပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ေနာင္ဗုိးတြင္ မုိမြန္မ်ား တဟုန္တည္းတုိးတက္လာကာ ကေနဒါႏုိင္ငံ၊ အဂၤလန္ႏုိင္ငံမ်ားသုိ႔ သာသနာျပဳၿပီး ေအာင္ျမင္မႈရရွိၾကသည္။
                 ၁၈၄၄ခုႏွစ္တြင္ စမစ္သည္ သူသာလွ်င္ ဤအဖြဲ႕၏ဥကၠဌ ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအလင္း ေၾကျငာ ကာ မုိမြန္အဖြဲ႕သုိ႔ မ၀င္ေသာသူမ်ားအား ရန္စပါသျဖင့္ အီလီႏြိဳက္ျပည္နယ္၊ Carthage တြင္သူႏွင့္ သူ၏ ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕ ဖမ္းဆီးျခင္းခံရရာ၊ အၾကမ္းဖက္ေသာ လူတစ္စု၏ လက္ခ်က္ျဖင့္ စမစ္သည္ ၁၈၄၄ခုႏွစ္ ဇြန္လ(၂၇) ရက္ေန႔တြင္ ပစ္သတ္ျခင္း ခံခဲ့ေလသည္။ ထုိေသျခင္းေၾကာင့္ ပင္လွ်င္ စမစ္သည္ သာမန္လူ အျဖစ္မွ မာတုရအျဖစ္သုိ႔ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ခံရေလသည္။ သူ၏ ေခါင္းေဆာင္မႈကုိ ဗားမြန္(Vermont) ျပည္နယ္၊ မက္သဒစ္အသင္းေတာ္မွ ေျပာင္းလဲလာသူ ဘိရစ္ဟမ္ေယာင္း (Brigham Young ၁၈၀၁-၁၈၇၇) အေပၚသုိ႔ က်ေရာက္လာပါသည္။
                 ၁၈၄၇ခုႏွစ္တြင္ ေရာ႔ကီေတာင္တန္း တစ္ေလွ်ာက္ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီး The Great Salt Lake ေခၚ ေရအုိင္ႀကီးသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕ကာ ထုိေနရာတြင္ စုိက္ပ်ိဳးေရးကုိ အင္တုိက္အားတုိက္လုပ္ခဲ့ၾကၿပီး ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိၾကသည္။ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကုိလည္း စတင္ေဆာင္ရြက္ကာ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာလာၾကသည္။ ၎တုိ႔ မွီတင္းေနထုိင္ရာ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာစြာ ေနထုိင္ရာ ဥတ(Utah) နယ္အား ၁၈၉၅ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၏ ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ လက္ခံရာ၊ ထုိျပည္နယ္ရွိ ေဒသခံမ်ားျဖစ္ေသာ မုိမြန္မ်ားကလည္း ဘာသာေရးအုပ္စု တစ္ခုအေနျဖင့္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္း ခံရေလသည္။ ဤအဖြဲ႕ကုိ စတင္တည္ေထာင္သူ စမစ္သည္ အေမရိကန္ဇိအုံ (American Zion) ဟူ၍ သူတုိ႔အားေဖာ္ျပေသာေနရာမွာ ဤစား၀တ္ေနေရး လုံေလာက္ၿပီး ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာေသာ ဥတျပည္နယ္ပင္ျဖစ္သည္ဟု သူတုိ႔ကဖြင့္ဆုိၾကသည္။ ေငြေရး၊ ေၾကးေရးႏွင့္ ပစၥည္းပစယ ၾကြယ္၀ခ်မ္းသာၾက ေသာေၾကာင့္ သူတုိ႔၏ အဖြဲ႕၀င္မ်ားကုိ လုံလုံေလာက္ေလာက္ ေထာက္ပံ့ႏုိ္ငသည္သာမက တုိင္းႏိုင္ငံအသီးသီးသုိ႔ သာသနာျပဳမ်ား ေစလႊတ္ကာ မိမိတုိ႔ အဖြဲ႕၀င္လာသူမ်ားအား ေထာက္ပံ့မႈ နည္းဗ်ဴဟာကုိ အသုံးျပဳပါသျဖင့္ အသင္း၀င္သူမ်ား တစစႏွင့္ ျဖစ္ေစ၊ တစ္မဟုတ္ျခင္းႏွင့္ ျဖစ္ေစ၊ တုိးတက္လာပါေတာ့သည္။
                မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္ကုိ စတင္တည္ေထာင္သူ Joseph Smith အသက္ရွင္စဥ္ကပင္ သူတုိ႔၏ အဖြဲ႕တြင္ ပဋိပကၡျဖစ္ေနပါသည္။ ၎ပဋိပကၡျဖစ္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္းမွာ ယုံၾကည္သူမ်ား၏ ေနာက္ထပ္ အိမ္ေထာင္ျပဳႏုိင္ျခင္းစနစ္ (polygamy) ပင္ျဖစ္သည္။ စမစ္သည္ ယုံၾကည္သူမ်ား၏ ေနာက္ထပ္အိမ္ေထာင္ ျပဳႏုိင္ျခင္း (polygamy) ကုိခြင့္ျပဳကာ၊ ၁၈၄၃ခုႏွစ္တြင္ သူရေသာရုပါရုံအရ အာျဗဟံ၏အစဥ္အလာ(the order of Abraham) ဟူ၍ ခြင့္ျပဳေလသည္။ Joseph Smith ေခါင္းေဆာင္မႈ ကုိ ဆက္ခံသူ ဘိရစ္ဟမ္ေယာင္းသည္ အနည္းဆုံး(၁၇)ႀကိမ္ အိမ္ေထာင္ျပဳၿပီး သားသမီး(၄၇)ေယာက္ ရွိသည္ဟု မွတ္တမ္းမွတ္ရာရွိပါသည္။ ၁၈၄၃ခုႏွစ္တြင္ စမစ္၏ရုပါရုံမွ ရရွိေသာ က်င့္သုံးမႈတစ္ခု ျဖစ္ပါေသာ္လည္း ၁၈၅၂ က်မွသာ ဤအဖြဲ႕၏သြန္သင္မႈ (doctrine) တစ္ခုျဖစ္လာပါေတာ့သည္။

၂။   ယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္က်င့္သုံးမႈ  (Belief and Practice)

(က)  ယုံၾကည္ျခင္း (Belief)
                 အေပၚယံအားျဖင့္ ေလ့လာပါက မုိမြန္တုိ႔၏ ယုံၾကည္ျခင္းသည္ ေရွးရုိးစြဲခရစ္ယာန္မ်ား (Orthodox Christian) တုိ႔၏ ယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္ မတိမ္းမယိမ္းပင္ ျဖစ္သည္ဟု ယူဆႏုိင္ေပသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ထဲထဲ၀င္၀င္ ေလ့လာပါက သူတုိ႔၏ယုံၾကည္ျခင္းသည္ အျခားေသာခရစ္ယာန္ ယံုၾကည္ျခငး္ႏွင့္ မတူညီပါေၾကာင္း ေပၚလြင္ေပလိမ့္မည္။
                   အျခားေသာခရစ္ယာန္မ်ား နည္းတူ မုိမြန္တုိ႔သည္ လူတစ္ဦး၏ လြတ္လပ္စြာေတြးေခၚမႈ (free will)၊ ေနာင္တရျခင္းႏွင့္ ဘုရားသခင္၏ ကယ္တင္ျခင္း အႀကံေတာ္မ်ားကုိ ယုံၾကည္လက္ခံၾက ပါသည္။ သုိ႔ရာတြင္ စမစ္၏သြန္သင္ခ်က္တြင္ ဘုရားသခင္သည္ ရုပ္ခႏၶာရွိၿပီး သူ႔ကုိယ္သူဖန္ဆင္းေသာ ဘုရားျဖစ္သည္။ အရာ၀တၱဳသာလွ်င္ ထာ၀ရတည္ျမဲသည္။ ေနာင္တရျခင္းႏွင့္ ဗတၱိဇံမဂၤလာအားျဖင့္ လူသားတုိ႔သည္ သူတုိ႔၏ကုိယ္စား အျခားေသာသူတစ္ေယာက္က ဗတိၱဇံခံယူျခင္းအားျဖင့္ အနာဂတ္တြင္ ေပၚလာမည့္ အႏွစ္တစ္ေထာင္အုပ္စုိးျခင္း (millenialage) တြင္ စုိးစံပါလိမ့္မည္။ ႏုိင္ငံေတာ္ မတည္ေထာင္မီ ေသလြန္ေသာ သူမ်ားသည္ မိမိတုိ႔၏ေလာကတြင္ ရရွိေသာ ရုပ္ခႏၶာႏွင့္ ေကာင္းကင္ဘုံတြင္ ေစာင့္ေနပါလိမ့္မည္ ဟုသြန္သင္ေလသည္။
                   မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္တုိ႔သည္ အမ်ိဳးသားကုိ ဦးစားေပးၾကသည္။ (male oriented)။ အမ်ိဳးသမီး တုိ႔သည္ ဘုရားအတြက္အမႈေဆာင္ ႏုိင္ျခင္းတုိ႔မွာ သူတုိ႔၏ ခင္ပြန္းသည္မ်ားမွတစ္ဆင့္ အခြင့္အေရး ရျခင္း ျဖစ္သည္။ ဗိမၼာန္ေတာ္ထဲ ထိမ္းျမားမဂၤလာျပဳျခင္းသည္ ထာ၀ရအတြက္ျဖစ္သည္ဟု ယူဆၾကသည္။ သု႔ိျဖစ္ရာ အိမ္ေထာင္ျပဳရျခင္းသည္ ၀ိညာဥ္ေရးရာႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အခ်ဳပ္အျခာ (central) ပင္ျဖစ္သည္။

(ခ)  က်မ္းေစာင္မ်ား  (The Scripture)
       မုိမြန္စာအုပ္ (The Book of Mormon)
                    ဤဂုိဏ္းဆြယ္ကုိ စတင္တည္ေထာင္သူ Joseph Smith သည္ သူ၏အသက္ (၁၅)ႏွစ္ ျပည့္တြင္ အျမင့္ဆုံးေသာ ဘုရားသခင္၏ပေရာဖက္ျဖစ္ဖုိ႔ ရူပါရုံတစ္ခုျမင္ကာ သူသည္ ဘုရားသခင္၏ ပေရာဖက္ျဖစ္ေၾကာင္း အတိအလင္း ေၾကညာသည္။ ၁၈၂၂ခုႏွစ္တြင္ ေနာက္ထပ္ရုပါရုံျမင္ကာ ဘုရားသခင္သည္ သူ၏ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္ကုိ ေရႊျပားျမွဳပ္ထားသည့္ ေနရာကုိ သူ႔အားဖြင့္ျပမည့္ အေၾကာင္း ၎ေရႊျပားသည္ ေတာင္ကမ္းပါးတစ္ေနရာတြင္ ျမွဳပ္ထားသည္ျဖစ္ရာ ဧ၀ံေဂလိစာေစာင္ (ခရစ္၀င္ေလးေစာင္) တြင္ပါရွိေသာ ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္ထက္ ပုိမုိျပည့္စုံေၾကာင္းကုိ သူ႔အားဖြင့္ျပသည္ ဟုဆုိသည္။ သူသည္ ၎ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္မ်ားကုိ ဖြင့္ဆုိႏုိင္ေသာ အရည္အခ်င္းရရွိၿပီး ကမၻာလုံးသုိ႔ ျပန္႔ႏွံ႕ေစဖုိ႔ အမိန္႔ရသည္ဟုလည္း သူကုိယ္တုိင္က ေၾကညာခဲ့သည္။

                   ေနာက္ထပ္ေလးႏွစ္အၾကာ ၁၈၂၆ခုႏွစ္တြင္ သူသည္ ေကာင္းကင္တမန္တပါးထံမွ ထပ္မံအမိန္႔ရရွိကာ ဘုရားသခင္၏ ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္ ေရးထားေသာေရႊျပား ျမွဳပ္ႏွံထားသည့္ ေနရာကုိ တိတိက်က်ေျပာျပသည္ ဟုလည္းဆုိသည္။ ထုိေရႊျပားကုိ တူးေဖာ္ကာ ေရႊျပားေပၚတြင္ ဘုရားသခင္၏ ႏႈတ္ကပတ္ေတာ္အား အီဂ်စ္လူမ်ိဳးတုိ႔၏ အရုပ္စာျဖင့္ ေရးသားထားေသာ ဧ၀ံေဂလိသတင္းစကား အျပည့္အစုံကုိ Joseph Smith ကသာ နားလည္သေဘာေပါက္ၿပီး ဘာသာျပန္ႏုိင္သည္ဟု ဆုိသည္။ ၁၈၂၇ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံ၊ Manchester ၿမိဳ႕ႈတြင္ စတင္ဘာသာျပန္ၿပီး၊ ၁၈၂၉ ခုႏွစတြင္ New York ျပည္နယ္ Fayette ၿမိဳ႕တြင္ ဘာသာျပန္ၿပီးဆုံးကာ ၁၈၃၀ခုႏွစ္တြင္ ပုံႏွိပ္ထုတ္ေ၀ၿပီး “မုိမြန္က်မ္းစာအုပ္ (The Book of Mormons)” အျဖစ္ ျဖန္႔ခ်ီေလသည္။ ဤစာအုပ္ကား မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္၏ အဓိကထားေသာ က်မ္းစာအုပ္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။

ပညတ္ေတာ္မ်ား  (The Book of Commandment)
                Joseph Smith သည္ ပေရာဖက္သာမကဘဲ တရားဥပေဒ ျပဳစုျပဌာန္းႏုိင္ရန္လည္း ဘုရား သခင္ထံမွ အမိန္႔အာဏာရရွိသည္ဟု ဆုိသည္။ ထုိေၾကာင့္ ပညတ္ေတာ္စာအုပ္ (The Book of Commandment) ကုိလည္း ေရးသားျပဳစုကာ မုိမြန္က်မ္းစာအုပ္ အျပင္ ယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္ က်င့္သုံးမႈအတြက္ သူ၏ ေနာက္လုိက္မ်ားက လက္ခံၾကသည္။

သြန္သင္ခ်က္ႏွင့္ ပဋိညာဥ္စာအုပ္  (The Book of Doctrine and Covenants)
                    ဤ စာအုပ္သည္ မၾကာမီ ခရစ္ေတာ္ဘုရား ၾကြလာမည့္ အေၾကာင္းကုိ အသားေပးလ်က္ Joseph Smith ကုိယ္တုိင္ ေရးသားေသာ စာအုပ္ျဖစ္ေလသည္။ ခရစ္ေတာ္ျပန္ဆင္းလာေတာ့မည္ ျဖစ္ပါ၍ ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ ေရွးကနဦး အသင္းေတာ္မ်ားကဲ့သုိ႔ ၀ိညာဥ္ေတာ္ဆုေက်းဇူးမ်ား ရရွိကာ အံ့ဖြယ္ေသာ အရာမ်ား (miracle) ျပဳလုပ္ႏုိင္ျခင္း၊ အျခားေသာ ဘာသာစကားမ်ားရရွိျခင္း (the gift of tongues) ယုံၾကည္ျခင္းႏွင့္ အနာေရာဂါ ေပ်ာက္ကင္းေစႏုိင္ျခင္း (faith- healing) မ်ားႏွင့္ ပေရာဖက္ျပဳျခင္း (prophecies) မ်ား ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မည္ဟု သြန္သင္ကာ ဤဓမၼသြန္သင္ခ်က္ႏွင့္ ပဋိညာဥ္စာအုပ္တြင္ ေရးသားၿပီး ျပဌာန္းခဲ့ေလသည္။
                     အထက္ေဖာ္ျပပါ စာအုပ္သုံးမ်ိဳးသည္ မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္မ်ားအတြက္ ၾသဇာအာဏာရွိေသာ က်မ္းစာေစာင္ မ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ဘုရားသခင္၏ ဖြင့္ျပျခင္းသည္ သခင္ေယရႈခရစ္ေတာ္၌ မျပည့္စုံေသးဘဲ ထပ္မံဖြင့္ျပျခင္း (additional revelation) ျဖစ္သည္။ Joseph Smith ေရးသားေသာ စာအုပ္မ်ားႏွင့္သာ ျပည္စုံသည္ဟု သူသြန္သင္ခဲ့သည္။ စင္စစ္မွာ ေယရႈခရစ္ေတာ္ကုိ ပေရာဖက္တစ္ပါး အသြင္သာ သူလက္ခံသည္။

(ဂ)   ၀ိေသသရပ္တည္မႈမ်ား  (Distinctive)
                 မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္တုိ႔သည္ ၀ိေသသရပ္တည္မႈ (၂)ခု ရွိေလသည္။ ၎တုိ႔မွာ.......

ေသလြန္ေသာသူမ်ားအတြက္ ဗတိၱဇံခံယူျခင္း  (Baptism for the dead)
                   ေသလြန္ျပီးေသာသူမ်ား ေကာင္းကင္ဘုံသုိ႔ ေရာက္ရွိခံစားႏုိင္ရန္ အသက္ရွင္ေသာ သူမ်ားက သူတုိ႔ကုိယ္စား ဗတိၱဇံမဂၤလာ ခံယူႏုိင္သည္ဟု ယုံၾကည္လက္ခံၾကသည္။


ေကာင္းကင္ဘုံထိမ္းျမားမဂၤလာ  (Celestial marriage)
                   မုိမြန္တုိ႔၏ ဒုတိယ၀ိေသသ ရပ္တည္ခ်က္မွာ ေကာင္းကင္ဘုံထမ္းျမားျခင္း မဂၤလာ (Celestial marriage) ပင္ျဖစ္သည္။
                    ဤ ေလာကႏွင့္ဆုိင္ေသာ ထိမ္းျမားမဂၤလာေဆာင္ႏွင္းျခင္း သည္ ေသဆုံးသည္ အထိသာ ခံသည္ဟူေသာ ယုံၾကည္ျခင္းကုိ ျဖည့္စြက္ကာ ေလာက၌ ထိမ္းျမားမဂၤလာျပဳျခင္းသည္ ေကာင္းကင္ဘုံ တြင္လည္း အက်ဳံ၀င္သည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ ေကာင္းကင္ဘုံတြင္လည္း သားသမီးမ်ား ဆက္လက္ ထြန္းကားႏုိင္သည္ဟု ယုံၾကည္လက္ခံသည္။ ဘုရားသခင္၏ သူေတာ္စင္၊ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား ဤေလာကတြင္ ျပည့္စုံေစဖုိ႔ရန္ (က ၁း၂၆-၂၈)။ ေနာက္ထပ္အိမ္ေထာင္ျပဳႏုိင္သည္။ က်မ္းေဟာင္း OT တြင္ရွိေသာ ဘုရားသခင္၏ လူမ်ားကလည္း ထုိကဲ့သုိ႔ ျပဳလုပ္က်င့္သုံးၾကသည္ ဟုဆုိသည္။ ယခုအခ်ိန္ တြင္မူကား ထုိေနာက္ထပ္အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း (polygamy) ကုိ မက်င့္သုံးေတာ့ပါ။ မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္မ်ား ႀကီးစုိးရာ ဥတ(Utah) ျပည္နယ္အား ၁၈၉၅ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသုိ႔ ျပည္နယ္တစ္ခုအျဖစ္ လက္ခံေသာအခါမွာ ထုိနယ္၊ ထုိေဒသခံအမ်ားစုျဖစ္ေသာ မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္တုိ႔ က်င့္သုံးသည့္ ေနာက္ထပ္ အိမ္ေထာင္ျပဳျခင္း (polygamy) ကုိစြန္႔လႊတ္ပါမည္စု သစၥာကတိျပဳမွသာ လက္ခံျခင္း ျဖစ္ေလသည္။


(ဃ)   က်င့္သုံးမႈမ်ား  (Order Practice)
                မုိမြန္တုိ႔သည္ သူတုိ႔၏ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား ယဇ္ပေရာဟိတ္မ်ားသဖြယ္ ယူဆကာ သူတုိ႔၏ စကားကုိ နားမေထာင္၊ အာခံျခင္းသည္ ဘုရားသခင္၏ စကားကုိနားမေထာင္ အာခံျခင္းႏွင့္ ထပ္တူထပ္မွ် ပင္ျဖစ္သည္ဟု ခံယူၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ၾသဇာအာဏာရွိသည္။ အစုလုိက္၊ အစုလုိက္ (stakes) ဖြဲ႕စည္းကာ အထက္ကအမိန္႔ကုိ တေသြမတိမ္း လုိက္နာရန္ႀကိဳးစား ၾကသည္။ Joseph Smith ကုိဆက္ခံေသာ ကမၻာလုံးဆုိင္ရာဥကၠဌႀကီးသည္ Joseph Smith ကဲ့သုိ႔ ဘုရားသခင္ထံမွ ဖြင့္ျပျခင္းကုိ ဆက္လက္ရရွိႏုိင္ပါသျဖင့္ သူ၏စကားေတာ္အား ယုံၾကည္သူမ်ားက ျငင္းဆုိပုိင္ခြင့္ မရွိပါဟု လက္ခံ ယုံၾကည္ၾကသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားထက္ အမ်ိဳးသားမ်ား၏ ဦးေဆာင္မႈ ပုိမုိမ်ားပါသည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၊ ဥတ(Utah) ျပည္နယ္ရွိ Salt Lake City တြင္ တည္ေဆာက္ထားေသာ ဗိမၼာန္ေတာ္ႀကီးသည္ သူတုိ႔၏ ဌာနခ်ဳပ္ပင္ ျဖစ္ရာ ၁၉၇၀ခုႏွစ္တြင္ ၀ါရွင္တန္ဒီစီၿမိဳ႕ေတာ္ (Washington D.C) တြင္ ေနာက္ထပ္ ဗိမၼာန္ေတာ္ႀကီးတစ္ခု တည္ေဆာက္ၾကသည္။ မုိမြန္တုိ႔၏ ယုံၾကည္ခ်က္ကုိ ေက်ျပြန္စြာ လုိက္နာေစာင့္ေရွာက္ေသာသူမ်ား သာလွ်င္ ထုိအထင္ကရ ဗိမၼာန္ေတာ္ႀကီးမ်ားသုိ႔ ၀င္ခြင့္ရွိေလသည္။

(င)   ၀တ္ျပဳျခင္း  (Worship)
                မုိမြန္တုိ႔သည္ ၀တ္ျပဳကုိးကြယရာတြင္ ပီပီျပင္ျပင္ စီစဥ္မႈမရွိေခ်။ ၾသမာသည္ (Worship is nonliturgical) တနဂၤေႏြေန႔ နံနက္ပုိင္းတြင္ သာသာေရးသြန္သင္ခ်က္ ရွိၿပီး ညေနပုိင္းတြင္ ပြဲေတာ္မဂၤလာႏွင့္ သာမန္ အသင္းသားမ်ား၏ တရားေဟာျခင္းမ်ား ရွိၾကသည္။ ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ သာမန္အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား ဟူ၍ ဂ႑အလိုက္ တက္ၾကြစြာ လႈပ္ရွားၾကသည္။

၃။  တုိးတက္ျခင္း   (Growth)

                 မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္သည္ တစတစ္ႏွင့္ တုိးတက္လာကာ ယခုအခ်ိန္တြင္ ကမၻာအႏွံ႔အျပားသုိ႔ ေရာက္ရွိၿပီး ျဖစ္ေလသည္။ ထုိသုိ႔တုိးတက္ရျခင္း အေၾကာင္းရင္းႏွစ္ခုမွာ .....
              မိမိတုိ႔အတြင္းရွိအဖြဲ႕၀င္မ်ားအား လုိေလေသးမရွိေအာင္ ၀ုိင္း၀န္းၿပီး ရုိင္းပင္းကူညီ ၾကသည္။ သူတုိ႔၏ ရွိသမွ်ေသာ အရာခပ္သိမ္းတုိ႔သည္ ဘုံဘုိင္ျဖစ္ကာ အတူတကြ ေ၀မွ်ခံစားရမည္ဟု ခံယူၾကသည္။ ယုံၾကည္ျခင္းေၾကာင့္ ၎အဖြဲ႕သုိ႔ ၀င္ရျခင္းထက္ မွ်ေ၀ျခင္းကုိ ခံစားလုိေသာလူသားမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ သူမ်ားအတြက္ ထုိေ၀မွ်ခံစားျခင္းသည္ အလြန္ပင္ ဆြဲေဆာင္မႈအားေကာင္းေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။
                မုိမြန္တုိ႔၏ တုိးတက္ရျခင္း ဒုတိယအခ်က္မွာ ယုံၾကည္သူတုိင္းသည္ အဖုိးအခမယူဘဲ ေစတနာ၀န္ထမ္း (volunteer) သေဘာျဖင့္ သာသနာျပဳျခင္း ျဖစ္သည္။ အသက္အရြယ္အားျဖင့္ (၂၀)၀န္းက်င္ရွိ အမ်ိဳးသားတုိငး္သည္ တစ္သက္တြင္ အနည္းဆုံး တစ္ႀကိမ္တခါ သာသနာျပဳရမည္ ဟူေသာ အစဥ္အလာ ရွိၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၊ ကမၻာအႏွံ႔အျပားသုိ႔ သာသနာျပဳ ၾကကာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ သူမ်ားအား ပစၥည္းပစယႏွင့္ ေငြေၾကးဓနအားျဖင့္  ကူညီၾကသည္။ ထုိေၾကာင့္ လည္း မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္မ်ား ေနရာအႏွံ႔အျပားသု႔ိ တိးုတက္လာျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

၄။   မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္ႏွင့္ ျမန္မာျပည္အသင္းေတာ္  (The Mormons and Myanmar Churches)

                  မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္တုိ႔၏ သာသနာျပဳစိတ္ဓါတ္ ျပင္းထန္မႈ ကမၻာလႊမ္းပတ္ဆက္ႏြယ္မႈ (globalization) မ်ားတုိ႔ေၾကာင့္ ဤမုိမြန္အဖြဲ႔သည္ ကမၻာအႏွံ႔အျပားသုိ႔ ေရာက္ရွိကာ သာသနာျပဳခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေလသည္။ ၂၀၀၉ခုႏွစ္၊ ဇူလိုင္လအတြင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေနအိမ္သုိ႔ တရားမ၀င္ ၀င္ေရာက္ ခဲ့ေသာ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသား Mr. John Yettaw သည္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ေနအိမ္တြင္ အထက္က ေဖာ္ျပေသာ မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္တုိ႔၏ က်မ္းစာျဖစ္သည့္ “The Mormons” စာအုပ္တစ္အုပ္ကုိ ထားခဲ့ေၾကာင္း သတင္းစာ ဖတ္ရႈသူတုိင္း သိၾကမည္ျဖစ္သည္။ သူသည္ အဘယ္သုိ႔ေသာသေဘာျဖင့္ စာအုပ္ကုိ ထားခဲ့ေၾကာင္း ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ နားမလည္ႏုိင္ပါ။ သူ၏တရားမ၀င္ လုပ္ရပ္ေၾကာင့္ ပ်ာယီးပ်ာယာျဖစ္ကာ ေမ့ခဲ့ျခင္းလား။ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အား မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္ ျဖစ္ေစလုိေသာဆႏၵျဖင့္ တမင္တကာ ထားခဲ့ေရာ့သလားကၽြႏု္ပ္တုိ႔ မသိပါ။ သုိ႔ရာတြင္ ေသခ်ာေသာအခ်က္ တစ္ခုမွာ သူသည္ မုိမြန္ဂုိဏ္း၀င္ျဖစ္ၿပီး၊ ဤမုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္သည္ ျမန္မာျပည္တြင္ ေရာက္ရွိၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ကား ေသခ်ာ လွေပသည္။ ျငင္းဖြယ္ရာမရွိပါ။ မည္သည့္အတုိင္းအတာထိ ရွိႏွင့္ၿပီးသားအသင္းေတာ္မ်ားအား ထုိးေဖာက္ႏုိင္ခဲ့ေၾကာင္း ကၽြႏု္ပ္တုိ႔ မသိရွိႏုိင္ပါ။ သုိ႔ရာတြင္ မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္ အပါ၀င္ အျခားေသာ ဂုိဏ္းဆြယ္ဂုိဏ္းႏြယ္မ်ား (Sects) ႏွင့္ ေတြ႕ႀကံဳေသာအခါ သတိျပဳအပ္ေသာ အခ်က္အခ်ိဳ႕ကုိ တင္ျပသြားပါမည္။

၁)            ေတြ႕ႀကံဳလာေသာ ဂုိဏ္းဆြယ္ဂုိဏ္းႏြယ္မ်ား ၏ သမုိင္းႏွင့္ ယုံၾကည္ခ်က္မ်ားကုိ သိရွိ ေလ့လာႏုိင္ရန္ ႀကိဳးစားေလ့လာပါ။ တူညီေသာ အခ်က္မ်ားရွိသကဲ့သုိ႔ ကြဲျပားျခားနားျခင္းလည္း မ်ားစြာရွိေၾကာင္း ေတြ႕ရွိပါလိမ့္မည္။

၂)               လူမႈေရးအရ သေဘာထားႀကီးဟန္ျဖင့္ သူတုိ႔အား အေပးအယူ မလုပ္ပါႏွင့္။ အေၾကာင္းမွာ ဧ၀ံေဂလိတရားသည္ အမိျမန္မာျပည္၌ အႏွစ္(၂၀၀)ေက်ာ္ အေျခစုိက္ခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ လုိအပ္ေသာအရာမွာ ဂိုဏ္းဂဏအသစ္ မဟုတ္ေတာ့ပါ။ ရွိႏွင့္ၿပီးေသာ ဂုိဏ္းဂဏမ်ားတုိ႔ႏွင့္ လက္တြဲကာ သာသနာျပဳၿပီး ရင္က်က္မႈသုိ႔ တုိးတက္ရန္သာ ျဖစ္သည္။ ဂုိဏ္းဆြယ္၊ဂုိဏ္းႏြယ္ တုိ႔သည္ မယုံၾကည္ေသးေသာ သူမ်ားထံသုိ႔ ဧ၀ံေဂလိတရားေဟာရန္ စိတ္မ၀င္စားပါ။ ရွိႏွင့္ၿပီးေသာ ပင္မဂုိဏ္းမ်ား ကုိသာ ထုိးေဖာက္လုိၾကသည္။ သုိ႔ရာတြင္ သူတုိ႔နွင့္ ဆက္ဆံရာတြင္ အထူးသတိျပဳသင့္သည္။

၃)                ဂုိဏ္းဆြယ္၊ ဂုိဏ္းႏြယ္မ်ားသည္ ဓနေငြေၾကးႏွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ပစၥည္းပစယႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သူတစ္ပါးအား စည္းရုံးဆြဲေဆာင္ တတ္ေလသည္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ တုိင္းႏုိင္ငံ မ်ားတြင္ မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္မ်ား ေအာင္ျမင္ရျခင္းသည္ ဤအခ်က္ေၾကာင့္ပင္။
              အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတြင္ ဒုကၡသည္အျဖစ္ ခုိလႈံေသာသူ ေျမာက္ျမားစြာတုိ႔အား ဤမုိမြန္ အဖြဲ႕က သူတုိ႔၏ လုိအပ္ေသာအုိးအိမ္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ဓနေငြေၾကးမ်ားျဖင့္ စည္းရုံးကာ သူတုိ႔၏ ဂုိဏ္းထဲသုိ႔ သြပ္သြင္းခဲ့ၾကသည္။ လုိအပ္ေသာ အခ်ိန္ကာလတြင္ ထုိကဲ့သုိ႔ စည္းရုံးျခင္းသည္ ႀကီးမားလွေသာ ေသြးေဆာင္မႈပင္ ျဖစ္သည္မဟုတ္ေလာ။ ခရစ္ေတာ္ကုိ မသိရွိ၊ မယုံၾကည္ရေသးေသာ သူမ်ားအတြက္ ႀကီးမားေသာ အေထာက္အကူပင္ ျဖစ္လင့္ကစား၊ ခရစ္ေတာ္ကုိ ယုံၾကည္ၿပီးေသာသူ ေျမာက္ျမားစြာ အတြက္ကား ထိမိ၍လဲစရာပင္ ျဖစ္သည္။

၄)              အျပစ္ႏြံထဲမွ လြတ္ေျမာက္ကာ ထာ၀ရအသက္ရရွိရန္အတြက္ ၿပီးျပည့္စုံေသာ ခရစ္ေတာ္ ေယရႈ ဘုရားသခင္ႏွင့္ အမႈေတာ္ႏွင့္ သမၼာက်မ္းစာေတာ္သည္ လုံေလာက္ၿပီး ျဖစ္သည္။ အျခားေသာ ဘုရား၏ဖြင့္ျပျခင္းႏွင့္ စာအုပ္စာေပမ်ား မလုိေတာ့ပါ။ ေခတ္ကာလ၏ ေျပာင္းလျခင္းေၾကာင့္ ဘုရားသခင္၏ တုိးတက္ေသာဖြင့္ျပျခင္း (progressive revelation) လုိအပ္ပါကလည္း ၿပီးျပည့္စုံေသာ ေယရႈခရစ္ေတာ္၏ အမႈေတာ္ ႏွင့္လုံေလာက္ၿပီျဖစ္ေသာ သမၼာက်မ္းစာေတာ္ျမတ္ အေပၚမွာ အေျခခံ ရပါမည္။ ထုိယုံၾကည္ျခင္း ေက်ာက္ဆူးျဖင့္ ခုိင္မာစြာခ်ည္ေႏွာင္ထားေသာ ခရစ္ယာန္မ်ားအတြက္ မုိမြန္ဂုိဏ္းဆြယ္ အပါအ၀င္ အျခားေသာ ဂုိဏ္းဆြယ္၊ဂုိဏ္းႏြယ္တုိ႔သည္ ျမင့္ျမတ္ျပည့္စုံေသာ အသက္တာႏွင့္ ခရစ္ေတာ္ကုိ သိကၽြမ္းျခင္းမွ လမ္းလြဲေစေသာ အရာမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ ၎တုိ႔သည္ ယုံၾကည္သူမ်ားအား လွည့္စားလ်က္၊ ရႈပ္ေထြးေစေသာ အရာမ်ားသာ ျဖစ္ရာ၊ သတိႏွင့္ေနလ်က္ ဆုေတာင္းရပါမည္။ ဤမွားယြင္းေသာ သြန္သင္ခ်က္ကုိ နားလည္ၾကကာ ထင္ေယာင္ထင္မွားမျဖစ္ေစဘဲ မိမိတို႔၏ ယုံၾကည္လက္ခံထားေသာ စစ္မွန္သည့္ ဓမၼသြန္သင္ခ်က္မ်ားအား အမွိတ္မသုန္ လက္၀ယ္ပုိက္လ်က္ အဆုံးတုိင္ေအာင္ တည္ၾကည္စြာျဖင့္ ေနၾကပါစုိ႔လား။ (၁ေပ ၅း၈-၉၊ မႆဲ ၂၅း၂၁၊၂၃)



                                သိကၡာေတာ္ရ ေဒါက္တာဆုိင္မြန္ေပါင္ခန္႔အင္း
              












No comments:

Post a Comment