Sunday, June 3, 2018

ျမန္မာျပည္ကလုိလားေတာင့္တေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ

(Desired Christianity for Myanmar)

                ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ခရစ္ယာန္သာသနာသမုိင္းကုိ ေလ့လာေသာအခါ အစကနဦး၌ ဗရင္ဂ်ီေခၚ ေရာမကာသုိလိပ္ သာသနာသည္ ၁၅၅၄ခုႏွစ္တြင္ ျပင္သစ္ျပည္မွ ဖရန္စစ္စီကန္အဖြဲ႕၀င္ ပဲရီဘြန္ဖား(Pierre Bonfer) ဆုိသူသည္ သန္လ်င္ၿမိဳ႕သုိ႔ ေရွးဦးစြာေရာက္ရွိေၾကာင္း ခုိင္လုံေသာ မွတ္တမ္းမွတ္ရာ ရွိခဲ့ေလသည္။ ေနာက္တြင္ ၁၇၂၁ခုႏွစ္တြင္  ပုပ္ရဟန္းမင္းႀကီး Clement XI က အီတလီ လူမ်ိဳး သာသနာျပဳမ်ားျဖစ္ေသာ Rev. Giuseppe Vittoni ႏွင့္ Rev. Sigismondo Calchi တုိ႔အား အင္း၀ၿမိဳ႕ သုိ႔ေစလႊတ္ကာ ေရာမကာသုိလိပ္သာသနာသည္ တစၿပီးတစ္ၾကီးပြားတုိးတက္ေစ ခဲ့ေပသည္။ ပရုိတက္စတင့္ သာသနာသည္ ၁၈၀၇ခုႏွစ္တြင္ အႏၵိယႏုိင္ငံ Serampore မွ အဂၤလိပ္ႏွစ္ျခင္း သာသနာျပဳ Richard Mardon ႏွင့္ James Chater တုိ႔ ေျမစမ္းခရမ္ပ်ိဳး သေဘာ မ်ိဳးႏွင့္ ေရာက္ရွိ ကာ ေနာက္တြင္ ေခတ္ေပၚသာသနာျပဳလႈပ္ရွားမႈ၏ဖခင္ ၀ီလ်ံကယ္ရီ၏သား Felix Carey က အင္အား ျဖည့္ဆည္းခဲ့သည္။ သူတုိ႔ေမွ်ာ္မွန္းထားသလုိ ေအာင္ျမင္ဖုိ႔အလားအလာ မေတြ႕ရွိပါသျဖင့္ ၁၈၁၂ခုႏွစ္တြင္ ျပန္လည္ေနာက္ဆုတ္ၾကသည္။ 
                       ၁၈၁၃ခုႏွစ္တြင္ အေမရိကန္သာသနာျပဳ အဖြဲ႕မွ သာသနာျပဳဆရာ ယုဒသန္တုိ႔ ဇနီး ေမာင္ႏွံ ေရာက္ ရွိကာ ဆက္လက္ၿပီး ႏွစ္ျခင္း သာသနာေတာ္ ကုိ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾက ေပသည္။ ထုိေနာက္ အျခားအသင္းေတာ္မ်ား ျဖစ္ေသာ အဂၤလီကန္အသင္းေတာ္(ျမန္မာႏုိင္ငံခရစ္ယာန္ အသင္းေတာ္- ၁၈၂၅)၊ မက္သဒစ္အသင္းေတာ္ အထက္ျမန္မာျပည္ - ၁၈၈၇)၊ ေအာက္ျမန္မာျပည္ - ၁၈၇၉၊ ပရက္ဘီတီးရီးယန္းအသင္းေတာ္ - ၁၈၇၆) မ်ား တစစႏွင့္ ေရာက္လာၾကကာ မိမိတုိ႔၏ နည္းဗ်ဴဟာမ်ားျဖင့္ ကုိယ္စီကုိငွ သာသနာျပဳၾကသည္။ ပင္ေတကုေတၱအုပ္စုကမူ ၁၉၂၁ခုႏွစ္တြင္ ဦးစြာ ပထမေရာက္ရွိလာပါေသာ္လည္း ၁၉၇၀ေနာက္ပုိင္းမွ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ သာသနာျပဳခဲ့ၾကသည္။ ခရစ္ယာန္ သာသနာျပဳမ်ားႏွင့္ တုိင္းရင္းသာ ယုံၾကည္သူမ်ားက စြမ္းစြမ္းတမံ သာသနာျပဳၾကကာ ယခုအခ်ိန္ခါမွာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ၃သန္းမွ် ရွိၿပီးျဖစ္သည္။ ေခတ္ကာလအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ နုိင္ငံေရး၊ စီးပါြးေရးအဖုံဖုံႏွင့္ ခဲရာခဲံဆစ္ အသြင္သြင္တုိ႔ကုိ  ေက်ာ္ျဖတ္လာကာ ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ မေလ်ာ့သြား၊မတိမ္ေကာ သြားပဲ တုိးတက္လာခဲ့ေပသည္။ဘယ္သူကမွ လ်စ္လ်ဴရႈ၍ မရေတာ့ေခ်။


                တကမၻာလုံးရွိ ခရစ္ယာန္မိသားစုထဲတြင္ ထင္ေပၚသည္သာမက၊ ကမၻာ့ဘာသာႀကီးတစ္ခု အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္းခံခဲ့ရေသာ ႏုိင္ငံတကာရွိ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားႏွင့္လည္း တရား၀င္ ဆက္သြယ္ၾကျကေလသည္။ အလားတူပင္ ကမၻာ့ကာသုိလိပ္အသင္းေတာ္၊ ကမၻာအသင္းေတာ္မ်ားေကာင္စီ(WCC)၊ ကမၻာ့ဧ၀ံေဂလိမိတ္သဟာရ(World Evangelical Alliance- WEA) တုိ႔ႏွင့္လည္း၊ တရား၀င္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ဆက္သြယ္ၾကသည္။ ကမၻာခရစ္ယာန္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ကြန္ယက္ဆက္သြယ္မႈ ျပဳလုပ္ၾကပါသည္။
                ဤကဲ့သုိ႔ ကမၻာ့အလယ္တြင္ ထင္ေပၚေနေသာ ယေန႔ျမန္မာျပည္ရွိ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ မ်ားက စဥ္းစားရန္လုိအပ္သည္ အခ်က္တစ္ခုကုိ ဤေဆာင္းပါးတြင္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ တင္ျပလုိပါသည္။ ျမန္မာျပည္ရွိ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္သည္ ကမၻာအလယ္တြင္ ထုိကဲ့သုိ႔ ထင္ေပၚၿပီး ႏုိင္ငံတကာရွိ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားႏွင့္ အကၽြမ္းတ၀င္ ဆက္သြယ္ပါလ်က္ အဘယ္ေၾကာင့္ သူက်င္လည္ရာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ စိမ္းကားကာ၊ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္သည္ မိမိတုိ႔၏အမိ တုိင္းျပည္တြင္ ဧည့္သည္ အာဂႏၱဳကဲ့သုိ႔ ရွိၾကပါသနည္း။ တနည္းဆုိေသာ္ ယေန႔ျမန္မာျပည္ရွိ သုံးသန္းေက်ာ္ေသာ ျပည္သူတုိ႔၏ ကုိးကြယ္ယုံၾကည္ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ ျမန္မာျပည္ႏွင့္ မဆီေလ်ာ္၊ မကုိက္ညီေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ပင္ ျဖစ္မိသလားဟူ၍ စဥ္းစားရန္လုိအပ္ ပါလိမ့္မည္။ ျပည္ေထာင္စုရွိ အျခားဘာသာ၀င္မ်ားကလည္း ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ ထူးဆန္းေသာ ဘာသာတစ္ခုလုိ ပင္ ျမင္ၾက၏။ နားမလည္ သေဘာမေပါက္ႏုိင္ၾကပါ။ ပရုိတက္စတင့္အုပ္စုမွ ႏွစ္ျခင္း အသင္းေတာ္မ်ားစုစည္းရာ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွစ္ျခင္းအသင္းခ်ဳပ္သည္ ၂၀၁၃ခုႏွစ္တြင္ အႏွစ္(၂၀၀)ျပည့္ ယုဘိလဓမၼသဘင္ ပြဲေတာ္ကုိ လုံလုံေလာက္ေလာက္ စည္ကားသုိက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ႏွစ္တုိင္ ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ အမိျမန္မာျပည္တြင္ စိမ့္မ၀င္ေသးပါ။ ေနသားလည္းမက်ေသးပါ။ ထူးဆန္းေသာ ဘာသာ တစ္ခုကဲ့သုိ႔ ေပၚလြင္ေနပါေသး သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ျမန္မာျပည္ အတြက္ ေနသားက်ေသာ ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔ လုိအပ္ေနသည္။ ျမန္မာျပည္ ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ၿပီး စစ္မွန္ေသာျမန္မာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ (Myanmar Christianity) ကုိ အျမန္ဆုံး ေဖာ္ထုတ္ရန္ အေရးတႀကီးလုိအပ္ေပေတာ့သည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ ေဖာိထုတ္ရန္ ျမန္မာျပည္က လုိလားေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ငါးမ်ိဳးကုိ အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ေဖာ္ျပသြားပါမည္။

၁။   ဓမၼသြန္သင္ခ်က္ကုိ ေနာေက်ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ  (Doctrine digested Christianity)
                   ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားအလားလုံး တေျပညီလက္ခံ ယုံၾကည္ေသာ က်မ္းစာကုိ အေျခခံ သည့္ ယုံခ်က္မ်ား(Creed) ရွိၾကသည္။ ထုိနည္းတူစြာ ဂုိဏ္းဂဏတစ္ခုတည္းကသာ လက္ခံခဲ့ေသာ ယံုခ်က္မ်ား (Confession) လည္းရွိသည္။ အသင္းေတာ္တစ္ပါးစီက ကုိယ္စီကုိယ္ငွ ရွိၾကေသာ ပဋိညာဥ္ (Convenant) မ်ားလည္းရွိသည္။ ျမန္မာျပည္ရွိ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ အမ်ားစုသည္ ဤယုံၾကည္မ်ားကုိ ေၾကေၾကညက္ညက္ သိရွိနားလည္ဖုိ႔လုိသည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္တုိင္းက သမၼာက်မ္းစာကုိ ႏွစ္ႏွစ္ ကာကာယုံၾကည္သူဟု ဆုိၾကသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ထုိသမၼာက်မ္းစာေတာ္ကုိ ထဲထဲ၀င္၀င္ ဂဃဏန နားမလည္ ၾကပါ။ ယေန႔ျမန္မာျပည္ရွိ ခရစ္ယာန္ယုံၾကည္သူမ်ား ခရစ္ယာန္ပီသစြာအသက္ မရွင္ႏုိင္ျခင္းႏွင့္ ခရစ္ယာန္ဘာသာတရားကုိ သက္ေသမခံႏုိင္ျခင္းတုိ႔သည္ မိမိတုိ႔၏ ယုံၾကည္ရာ သမၼာက်မ္းစာေတာ္ႏွင့္ ဓမၼသြန္သင္ခ်က္မ်ားတုိ႔ကုိ ပုိင္ပုိင္ႏုိင္ႏုိင္ နားမလည္ႏုိင္ျခင္း၊ ေနာမေက်ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
               ျမန္မာျပည္အတြက္ စီေလ်ာ္မည့္ ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ ယုံၾကည္သူမ်ားက မိမိတုိ႔၏ ယုံခ်က္ကုိ ေနေက်ရပါမည္။ မိမိတုိ႔၏ ယုံၾကည္ျခင္းကုိပင္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မသိနားမလည္ေသာ ခရစ္ယာန္မ်ားကုိ ျမန္မာျပည္က အားမရပါ။ မလုိလား၊ မေတာင့္တပါ။



၂။   အသင္းေတာ္မ်ားတညီတညြတ္တည္းရွိေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ   (United Church Christianity)
               ျမန္မာျပည္ရွိခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ား ခရစ္ယာန္ကဲ့သုိ႔ မေပၚလြင္ရျခင္းမွာ အသင္းေတာ္ အခ်င္းခ်င္း ဂုိဏ္းဂဏအခ်င္းခ်င္း မတည့္ၾကပဲ ပဋိပကၡရွိေနျခင္း ပင္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ မဟုတ္ေသာသူမ်ား မ်က္စိရႈပ္ၾကသည္။ နားမလည္ႏုိင္ၾကပါ။ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာတရား အာေပါက္ေအာင္ ေဟာေျပာၿပီး၊ အသင္းေတာ္ တစ္ပါးႏွင့္တစ္ပါး မညီညြတ္ဘဲရွိျခင္း၊ ပဋိပကၡျဖစ္ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ မ်ိဳးုကုိ ျမန္မာျပည္က မလုိလားပါ။ ဘာသာ၀င္ အခ်င္းခ်င္း ေမတၱာပြါးကာ ညီညီညြတ္ညြတ္ ရွိေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိသာ ျမန္မာျပည္က ျမန္မာျပည္က ႀကိဳဆုိပါသည္။
                   ခရစ္ယာန္ဂုိဏ္းဂဏ မိမိတုိ႔၏ ျခားနားမႈ စြဲလန္းမႈမ်ားကုိ ေက်ာ္လြန္ကာ အသင္းေတာ္မ်ား အားလုံး၊ ဂုိဏ္းဂဏမ်ားအားလုံး အုပ္စုတစ္ခုတြင္ ေပါင္းစည္းႏုိင္ေသာ “ခရစ္ေတာ္၏ ျမန္မာျပည္ အသင္းေတ္ာမ်ား” (Christ Churches in Myanmar) ျဖစ္ေပၚေရးကုိသာ ျမန္မာျပည္က လုိလားပါသည္။ ေတာင့္တပါသည္။ ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။ အသင္းေတာ္မ်ား တလုံးတ၀တည္းျဖစ္ေရးအတြက္ ၁၉၁၄ခုႏွစ္တြင္ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ားေကာင္စီ သည္ ၂၀၁၄ခုႏွစ္တြင္ အႏွစ္တစ္ရာ ဓမၼသဘာင္ကုိ ဆင္ႏႊဲက်င္းပပါလိမ့္မည္။
                     ထုိအခ်ိန္၊ ထုိကာလတြင္ ယခုလက္ရွိ ခရစ္ယာန္ဂုိဏ္းဂဏမ်ား၊ အသင္းေတာ္မ်ား အားလုံးတုိ႔သည္ “ခရစ္ေတာ္၏ ျမန္မာျပည္အသင္းေတာ္မ်ား” (Christ Churches in Myanmar- CCM) တြင္ အားလုံးျပန္လည္စုစည္းဖုိ႔ အထူးလုိအပ္ပါသည္။ ထုိမွသာ ျမန္မာျပည္က လုိလားေသာ ျမန္မာျပည္၏ ခရစ္ယာန္ဘာသာျဖစ္ပါလိမ့္မည္။

၃။   ဘာသာေပါင္းစုံႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ  (Inter-religious oriented Christianity)
                   ၁၉ရာစုႏွင့္ ၂၁ရာစုတြင္ ျမန္မာျပည္ရွိ ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ အျခားဘာသာမ်ားအား တြန္းထုိးကာ အစားထုိးေသာဘာသာ ျဖစ္သည္။ ၿပိဳင္တူရွင္သန္ခြင့္ မျပဳပါ။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ တစ္ခုတည္းသာ မွန္ကန္ေသာဘာသာတရား(Absolute Religion) ျဖစ္သည္ဟုယူဆကာ၊ အျခားေသာ ဘာသာတရားအားလုံးကုိ ရႈပ္ခ်ခဲ့သည္။ ထုိသုိ႔ေသာ အျခားဘာသာတရားအား ရႈပ္ခ်ႏုိင္ျခင္းျဖင့္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာသာသနာ ေအာင္ျမင္သည္ဟု ယူဆသည္။ ၂၁ရာစုတြင္မူ ထုိကဲ့သုိ႔ ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္၍ မရပါ။ မိမိအတြက္ ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ အမွန္ကန္ဆုံးဘာသာ ျဖစ္ဘိသကဲ့သုိ႔၊ သူတပါးအတြက္ သူတုိ႔၏ ဘာသာတရားသည္ အမွန္ဆုံးျဖစ္ကာ သူမ်ား၏ရႈပ္ခ်မႈကုိလည္း ငုံ႕ခံေတာ့မည္မဟုတ္ေခ်။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ဘာသာ၀င္အခ်င္းခ်င္း မတူညီမႈမ်ားကုိ ေရွ႕တန္းမတင္ပဲ၊ တူညီမႈမ်ားကုိ ေရွ႕တန္းတင္ကာ ေဆြးေႏြးဖလွယ္ျခင္း (dialogue) လုပ္ရပါမည္။


                 ဤေဆြးေႏြးဖလွယ္ျခင္း (dialogue) သည္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာကုိ နည္းနည္းမွ မထိပါးပါ။ ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္ကုိလည္း လုံး၀ေစ်းမက်ေစပါ။ လူသား(humanity) ကုိ အေျခခံေသာ သာသနာျပဳျခင္း ျဖစ္ရာ ထုိကဲ့သုိ႔လုပ္ျခင္းအားျဖင့္ လူသားအားလုံးလက္တြဲကာ ဘုရားသခင္ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ အတူတကြ တည္ေဆာက္ေနျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ၂၁ရာစု ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳျခင္းသည္ ခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္သူမ်ားက အျခားဘာသာ၀င္မ်ားအား ဘုရားသခင္၏ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ ယွဥ္ေသာေမတၱာတရား(Love)၊ ေျဖာင့္မတ္မွန္ကန္ျခင္း(righteousness)၊ တရားမွ်တျခင္း(justice)၊ ျငိမ္သက္ျခင္း(peace) တရားမ်ားကုိ ႏွလုံးပုိက္ကာ သက္ရွင္ဖုိ႔ ေစ့ေဆာ္ျခင္းပင္ ျဖစ္ရာ စစ္မွန္ေသာ သာသနာျပဳျခင္းလည္း ျဖစ္ေခ်သည္။
                  အျခားေသာ ဘာသာတရားမ်ားတြင္ အထက္တြင္ေဖာ္ျပေသာ တရားမ်ား အတုိင္းအတာ တစ္ခုစီ၊ ပမာဏတခုစီႏွင့္ ရွိႏွင့္ၿပီးသားျဖစ္ရာ ထုိတရားမ်ားအတုိင္း အသက္ရွင္ရန္ ခရစ္ယာန္မ်ားက ေစ့ေဆာ္ျခင္း၊ ကလိျခင္း၊ ခနဲ႕ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ရမည္ျဖစ္သည္။ အျခားဘာသာ၀င္မ်ားကုိ ရႈပ္ခ်ေသာ ၂၀ရာစု ခရစ္ယာန္ဘာသာမ်ိဳးသည္ ၂၁ရာစု ျမန္မာျပည္ႏွင့္ မဆီေလ်ာ္ေတာ့ပါ။ ဘာသာေပါင္းစုံႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ၿပီး သူတုိ႔အား ေကာင္းကင္ႏုိင္ငံေတာ္ တရားမ်ားအတုိင္း အသက္ရွင္ဖုိ႔ ေစ့ေဆာ္ႏု္ိင္ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ကုိသာ ျမန္မာျပည္ႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ေသာ ျမန္မာျပည္က လုိလားေတာင့္တေသာ ျမန္မာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာျဖစ္သည္။

၄။   လူေဘာင္အဖြဲ႕အစည္း၌စိမ့္၀င္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ  (Christianity permearted in       human    society)

          ႏွစ္ေပါင္း(၂၀၀)ေက်ာ္ျမန္မာ့ေျမေပၚတြင္ က်င္လည္ေနခဲ့ေသာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာသည္ ျမန္မာ့ လူေဘာင္အဖြဲ႕အစည္း၌ လုံေလာက္စြာမစိမ့္၀င္ရေသးပါ။ အေၾကာင္းရင္းႏွစ္ခုရွိပါသည္။ ပထမမွာ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ားက ကမၻာေလာကႀကီးကုိ အျမင္မၾကည္ကာ ေလာကႀကီးကုိ အျပစ္ဒုစရုိက္ ကိန္းေအာငး္ရာေနရာ ထုိေလာကသုိ႔ပါ၀င္ ေရာယွက္ျခင္းသည္ အျပစ္ျဖစ္သည္ဟု က်ဥ္းေျမာင္းစြာ ခံယူျခင္း ျဖစ္သည္။ ဒုတိယအခ်က္မွာ အျပင္ေလာကရွိအသုိင္းအ၀ုိင္းကလည္း ခရစ္ယာန္ လူနည္းစုအား စာရင္းထဲမထည့္ဘဲ လူနည္းစုဟု လစ္လ်ဴရႈျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ရျခင္းသည္ လူအသုိင္းအ၀ုိင္းမွ အပယ္ခံျခင္းကဲ့သုိ႔ ယူဆကာ၊ ဥေပကၡာ ျပဳၾကပါသည္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ ၂၁ရာစု တြင္မူ ျမန္မာျပည္ရွိ ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာက ထုိေဟာင္းႏြမ္းေသာ ဥေပကၡာအယူအဆမ်ားကုိ ဖယ္ရွားကာ ေအာက္ပါ လူ႔ေဘာင္အဖြဲ႕အစည္း(society) သုံးခု၌ စြမ္းအားျပည့္၀စြာျဖင့္ ပါ၀င္ေရာယွက္ ရပါမည္။



(က)   လူမႈႏုိင္ငံေရး၌ ပါ၀င္ေရာယွက္ျခင္း  (Involvement in the socio- political sector)
                  အသင္းေတာ္ျပဳျပင္ေရးလႈပ္ရွားမႈ (Reformation) ၏ဖခင္ႀကီး ျဖစ္သူ မာတင္လူသာ (၁၄၈၃-၁၅၄၆) ၏အဆုိအမိန္႔အရ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံႏွစ္ခု၏ႏုိင္ငံသားမ်ား (citizens of two kingdoms) ျဖစ္ၾကသည္။ ၎တုိ႔မွာ ေကာင္းကင္ႏုိင္ငံသား (divine citizen) ႏွင့္ ေလာကီႏုိင္ငံသား (world citizens) မ်ားျဖစ္သည္။ ေလာကီႏုိင္ငံသားမ်ားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မိမိတုိ႔ က်င္လည္ရာ အမိျမန္မာ ႏုိင္ငံသားမ်ားလည္း ျဖစ္ၾကသည္။ ျမန္မာျပည္ကုိ ခ်စ္ၾကသည္။ ေကာင္းစားေစလုိသည္။ သာယာ၀ေျပာ ေစလုိသည္။ ျမန္မာျပည္သူ၊ျပည္သား အားလုံးကုိလည္း ေအးတူပူအမွ် ေမတၱာတရားပြားကာ ေနေစလုိသည္။ တုိင္းျပည္၏တည္တံ့ခုိင္မာေရးႏွင့္ ေကာင္းစားတုိးတက္ေရးကုိ လုိလားၾကသည္။        
              ထုိေၾကာင့္လည္း ျမန္မာျပည္ရွိ ခရစ္ယာန္မ်ားသည္ ဘာသာေရးကုိ ခုတုံးလုပ္လ်က္ တစ္ခါမွ်ပင္ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ သစၥာမေဖာက္ဖူး ၾကပါ။ ႏုိင္ငံေတာ္ တည္တံ့ခုိင္ၿမဲေရးအတြက္ အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေပးလွဴ ၾကပါသည္။ ကုန္လြန္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကာလ၌ ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ အသုံးျပဳလ်က္ သစၥာမေဖာက္ခဲ့ဖူးပါ။ မ်က္ေမွာက္တြင္လည္း ထုိကဲ့သုိ႔ မလုပ္ပါ။ ေနာင္အနာဂတ္တြင္လည္း ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ သစၥာေဖာက္လ်က္ အႀကမ္းဖက္ကာ “ခရစ္ယာန္ဘာသာ” ကုိ အလြဲသုံးစား ျပဳမည္မဟုတ္ပါ။ အေၾကာင္းမွာ ႏုိင္ငံေတာ္တြင္ ေပၚလာေသာ အစုိးတရျပဳသည့္ အဖြဲ႕အစည္းတုိင္းသည္ ဘုရားသခင္က သူ႔အခ်ိန္အခါအတြက္ ေပးထားေသာ အစုိးရ ျဖစ္သည္ဟု ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားက ခံယူၾကသည္။ မပုန္ကန္ မေတာ္လွန္ၾကပါ။ အႀကမ္းဖက္လ်က္ လက္နက္ကုိင္ျခင္းႏွင့္ လူသားမ်ား၏ အသက္ကုိဆုံးရႈံးေစျခင္းသည္ ဘယ္သူဘယ္၀ါမွ အသုံးမျပဳသင့္ေသာ မွားယြင္းသည့္နည္းစနစ္ (evil means) သာ ျဖစ္သည္ဟု ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားက နက္နက္နဲနဲ ခံယူၾကသည္။
                အထက္ေဖာ္ျပသည့္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ား၏ သစၥာရွိမႈကုိ တက္လာေသာ အာဏာရ အစုိးရတုိင္းကလည္း ဘာမွသံသယ ရွိစရာမလုိပါ။ ႏိုင္ငံေတာ္သုိ႔ သစၥာရွိျခင္း၊ တာ၀န္ေက်ျခင္းသည္ ခရစ္ယာန္ဓမၼသြန္သင္ခ်က္၏ အႏွစ္သာရတစ္ခုျဖစ္ ေသာေၾကာင့္ ပင္ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ ထုိကဲ့သုိ႔ ႏုိင္ငံေတာ္အေပၚ သစၥာရွိေသာ ဤလူနည္းစု ခရစ္ယာန္မ်ား၏ အခက္အခဲမ်ားကုိ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရက ေျဖရွင္း ျဖည့္ဆည္းေပးဖုိ႔ လုိအပ္ပါသည္။ ထုိမွ်ေလာက္ သစၥာရွိေသာ လူနည္းစုအေပၚ သံသယရွိမည့္ အစား ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္ မရွိမျဖစ္ေသာ ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ခြင့္၊ ဘာသာေရး အေဆာက္အဦမ်ားေဆာက္လုပ္ခြင့္ႏွင့္ စာေပပရိယတၱိထုတ္ေ၀ခြင့္ ေပးျခင္းမ်ားကုိ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရက ခြင့္ျပဳကာ တြန္းအားေပးဖုိ႔ လုိအပ္ေပသည္။ ဤအေဆာက္အဦမ်ားသည္ လူသားမ်ား၏ စိတ္ဓါတ္ျပဳျပင္ေရး၊ ကုိယ္က်င့္တရားျပဳျပင္ေရး (moral reformaion) မ်ားအတြက္ အဓိကက်ေသာ ေနရာမ်ားျဖစ္သည္။ လူနည္းစု ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ား၏ လုိလားေတာင့္တခ်က္ကုိ ျဖည့္ဆည္းေပးျခင္းျဖင့္ ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ားသည္ တုိင္းျပည္အေပၚ ထားရွိေသာ မြန္ျမတ္ေသာ စိတ္သေဘာထားမ်ား ပုိမုိျမင့္မားေစကာ တိုင္းသူျပည္သားမ်ား ၀မ္းေျမာက္ေပ်ာ္ရႊင္စြာ မိမိ၏တုိင္းျပည္တြင္ ေနထုိင္ၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။
               ခရစ္ယာန္ ဘာသာ၀င္မ်ားကလည္း မိမိတုိ႔၏ ဘုိးဘြားေျမတြင္ အိမ္ရွင္တာ၀န္ယူကာ တုိင္းျပည္အေပၚ သစၥာရွိလ်က္ ပုိမုိနက္နဲစြာ ပါ၀င္ေရာယွက္ဖုိ႔ လုိအပ္ေပသည္။ ျမန္မာျပည္တြင္ အတၱကင္းစြာျဖင့္ ေက်ာသား၊ ရင္သားမခြဲေသာ ခရစ္ယာန္ႏုိင္ငံေရးသမား မ်ားစြာရွိဖုိ႔ လုိအပ္ပါသည္။ လက္ရွိအစုိးရႏွင့္ ျပည္သူလူထုက လုိလားေတာင့္တၾကသည့္ စစ္မွန္ေသာဒီမုိကေရစီ ႏုိင္ငံသုိ႔ ကူးေျပာင္းေသာအခါ ကုိယ္က်ိဳးစြန္႔ ခရစ္ယာန္ႏုိင္ငံေရးသမား မ်ားစြာ လုိအပ္ပါလိမ့္မည္။



(ခ)   လူမႈစီးပြါးေရးတြင္ပါ၀င္ေရာယွက္ျခင္း  (Involvement in socio- economic sector)
                   အမိျမန္မာျပည္သည္ သယံဇာတၾကြယ္၀ေပါမ်ားေသာ ႏုိင္ငံတစ္ခုျဖစ္ပါေသာ္လည္း လူသားမ်ား၏ နည္းပညာ မလုံေလာက္မႈ ေၾကာ္င့္ ဆင္းရဲေသာ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ ျဖစ္ပါသည္။ တုိင္းျပည္၏“ လူဦးေရ ၈၀%ခန္႔သည္ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးၾကသည္။ ထုိဆင္းရဲမႈကုိ တုိက္ဖ်က္ျခင္း၊ ေလ်ာ့နည္းေစျခင္းမ်ား လုပ္ငန္းတြင္ ခရစ္ယာန္စီးပါြးေရးသမားမ်ား ထိေရာက္စြာပါ၀င္ဖုိ႔ လုိအပ္လွသည္။ အေျခအေနကလည္း ေတာင္းဆုိသည္။ ဤတြင္ မက္သဒစ္ဂုိဏ္းဂဏ စတင္တည္ေထာင္သူ John Welsley (၁၇၀၃-၁၇၉၁) အဆုိအမိန္႔ကုိ ေဖာ္ျပလုိပါသည္။
သူ၏အဆုိအမိန္႔မွာ
- တတ္ႏုိင္သမွ် အမ်ားဆုံးရေအာင္ႀကိဳးစားပါ  (Get the most you can)
- တတ္ႏုိင္သမွ် အမ်ားဆုံးစုႏုိင္ေအာင္ စုထားပါ။  (Save the most you can)
- ေပးလွဴႏုိင္သမွ် အမ်ားဆုံးေပးကမ္းလွဴဒန္းပါ  (Give the most you can)
ဟူေသာအခ်က္ သုံးခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ မ်ားသည္ စီးပါြးေရးေလာက၌ ပါ၀င္ၾကကာ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈကုိ ေျခမႈန္းလ်က္ တုိင္းျပည္ကုိ သာယာ၀ေျပာ ေစဖုိ႔ရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ငတ္မြတ္ျခင္းမွ သည္ ဖူလုံမႈသုိ႔ သြင္ကူးေျပာင္းႏုိင္ရန္ ခရစ္ယာန္စီးပြါးေရးသမားမ်ား လုပ္ငန္းရွင္မ်ား မ်ားစြာလုိအပ္ ေနပါသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ ႏုိင္ငံေတာ္က ေစာင့္ႀကိဳလ်က္ရွိေနသည္။

(ဂ)   လူမႈအေဆာက္အဦးမ်ား၌ ပါ၀င္ေရာယွက္ျခင္း  (Involvement in social institutions)
               လူမႈတစ္ရပ္လုံးအား အက်ိဳးျပဳေသာ ပညာေရးအစီအစဥ္မ်ား၊ က်န္းမာေရးအစီအစဥ္မ်ား၊ လူမႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအစီအစဥ္မ်ား၊ ဆက္သြယ္ေရးမ်ားတြင္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္ မ်ားသည္ သူတုိ႔၏ လူဦးေရး နည္းပါးမႈကုိ အခြင့္ေကာင္းယူၿပီး၊ ေနာက္မဆုတ္ပဲ၊ ေရွ႕တုိးကာ ပါ၀င္ေရာယွက္ရန္ လုိအပ္ပါသည္။ ဤသည္မွာ တုိင္းျပည္မွာ လုိအပ္ေသာ အေျခခံ လုိအပ္ခ်က္မ်ားျဖစ္ရာ ခရစ္ယာန္မ်ားက တာ၀န္သိသိ၊ သစၥာရွိရွိ မခုိမကပ္ဘဲ ပါ၀င္ေရာယွက္ရမည့္ ဂ႑မ်ားျဖစ္သည္။ ကုိယ္က်ိဳးစြန္႔လ်က္ ျပည္သူလူထူ အက်ိဳးကုိငဲ့ကာ တုိင္းျပည္၏၀န္ကုိ ထမ္းရပါမည္။ ထုိသုိ႔ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ ျမန္မာျပည္က လုိလားေတာင့္တပါသည္။

၅။   ဧ၀ံေဂလိတရားကုိ ျမန္မာမႈႏွင့္ေဖာ္ထုတ္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ  (Contextual Christianity for the Gospel)
                   ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္သည္ အေနာက္ႏုိင္ငံမွ သူတုိ႔၏ရုိးရာ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ထုတ္ထားၿပီး ေရာက္ရွိခဲ့ေလသည္။ ျမန္မာျပည္သုိ႔ေရာက္ ေသာအခါ ထုိရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ အထုပ္ကုိ ေျဖလ်က္ ဧ၀ံေဂလိတရား (gospel) ကုိ ျမန္မာမႈႏွင့္တစ္ခါ ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ရမည္။ ျမန္မာမႈဟူ၍ ဤေနရာတြင္ သုံးေသာအခါ ဗမာမႈ(Burmanization) ကုိသာဆုိလုိျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျပည္ေထာင္စုရွိ လူမ်ိဳးစု အသီးသီးတုိ႔က အေနာက္ႏုိင္ငံမွ လာေသာဧ၀ံေဂလိတရားကုိ မိမိတုိ႔၏ သက္ဆုိင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ရန္ သာ လုိအပ္ပါသည္။ ျမန္မာျပည္၏ လူမ်ားစုဘာသာျဖစ္ေသာ ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသ ကလည္း ျပည္တြင္းထြက္ဘာသာ မဟုတ္ပါ။ အိႏိၵိယ၊ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတုိ႔မွ ေရာက္ရွိလာေသာ ဘာသာ ျဖစ္သည္။ ထုိဘာသာတရားကုိ ဗမာမႈႏွင့္ ေဖာ္ထုတ္ေသာအခါ ရွင္သန္ႀကီးထြားလာျခင္း ျဖစ္သည္။


              အလားတူပင္ အေနာက္ႏုိင္ငံ ေရာက္ရွိလာေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိလည္း ျမန္မာမႈႏွင့္ ေဖာ္ထုတ္ရပါမည္။ ခရစ္ယာန္မ်ားသည္ တုိင္းျပည္တြင္ မလုိင္သဖြယ္ အေရးႀကီး မြန္ျမတ္ေသာ လူအုပ္စု (the cream of the nation) ဟူ၍ မိမိကုိယ္ကုိ မိမိတုိ႔ထင္မွတ္ကာ ျပည္သူလူထုႏွင့္ ကင္းကင္းကြာကြာ ေနဖုိ႔မဟုတ္ပါ။ ဆားႏွင့္ တေဆးကဲ့သုိ႔ ျပည္သူလူထုထဲတြင္ စိမ့္၀င္လ်က္ မေကာင္းဆုိး၀ါး မွန္သမွ်ကုိ ေျပာင္းလဲရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ စိမ့္၀င္ႏုိင္ဖုိ႔ရန္လည္း ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ ျမန္မာမႈႏွင့္ ေဖာ္ထုတ္ကာ လက္ဆင့္ကမ္းဖုိ႔ လုိအပ္လွေပသည္။ ထုိမွသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ ျမန္မာျပည္က လုိလားေတာင့္တေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။
             ၂၁ရာစုတြင္ ျမန္မာျပည္သည္ အေနာက္ႏုိင္ငံဆန္ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိ မလုိလား၊ မေတာင့္တေခ်။ ျမန္မာျပည္၏ လူမႈစီးပါြးေရး၊ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ဆီေလ်ာ္ကာ ထုိဂ႑မ်ားတြင္ စိမ့္၀င္ၿပီး ႏွစ္ျမွပ္ကာ အျခားဘာသာတရားမ်ားႏွင့္လည္း ဒြန္တြဲႏုိ္ငလ်က္ မိမိတုိ႔၏ ယုံၾကည္ျခင္းကုိ ေနာေက်ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာကုိသာ လုိလားေတာင့္တေပသည္။  ဤကား ျမန္မာျပည္က လုိလားေတာင့္တေသာ ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာ ေပတည္။


                                သိကၡာေတာ္ရဆရာ ေဒါက္တာဆုိင္မြန္ေပါင္ခန္႔အင္း













No comments:

Post a Comment