ယုံၾကည္သူမ်ားျဖင့္ဖြဲ႔စည္းၿပီး၊ ခရစ္ေတာ္၏ကုိယ္ခႏၶာဟူ၍ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေခၚေ၀ၚေသာ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ားတြင္ အခ်ိန္ျပည့္အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား(ministers) ႏွင့္သာမန္အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား(lay people-laity) ဟူ၍ရွိပါသည္။ မိမိတုိ႔၏ေဆာင္ရြက္ရမည့္ အခန္းဂ႑ရွိၾကသည္ ျဖစ္ရာ ထုိအခန္းဂ႑အသီးသီးတုိ႔ကုိ ေက်ျပြန္ထိေရာက္စြာေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါက အသင္းေတာ္သည္ က်န္းမာသန္စြမ္းၿပီး ရွင္သန္တုိးတက္ႏုိင္ပါလိမ့္မည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ႏုိင္ေစျခင္း အလုိ႔ငွါ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၊ သာမန္အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား၏ အခန္းဂ႑ကုိ ဤေဆာင္းပါးတြင္ အက်ဥ္းခ်ဳပ္လ်က္ တင္ျပသြားပါမည္။
၁။ ေ၀ါဟာရအသုံးအႏႈံး (Terminology)
လုပ္ငန္းဂ႑အသီးသီးကုိ ေလ့လာၾကည့္ရႈပါက ထုိလုပ္ငန္းမ်ား ကၽြမ္းက်င္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ အထူးေလ့လာသင္ၾကားေသာပုဂၢိဳလ္မ်ားရွိရာ သူတုိ႔၏ အထူးကၽြမ္းက်င္ေသာ ေၾကးစာပုဂၢိဳလ္မ်ား (specialists professionals) ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာ၀န္မ်ား၊ အင္ဂ်င္နီယာမ်ား၊ သိပၸံပညာရွင္မ်ား၊ ဥပေဒပညာ ရွင္မ်ား အစရွိေသာနယ္ပယ္ အသီးသီးမွ ကၽြမ္းက်င္ေလ့လာေသာသူမ်ားရွိၿပီး အားလုံးတုိ႔သည္ သာမန္လူ (lay man- lay people) ျဖစ္ၾကသည္။ နားလည္ေအာင္ လြယ္ကူၿပီး သဘာ၀လည္းက်ေပသည္။ ကၽြမ္းက်င္ မႈမရွိေသာ သာမန္လူသားပီပီ သူတုိ႔သည္သက္ဆုိင္ရာ လုပ္ငန္းဂ႑တြင္ ဘာမွလုပ္ပုိင္ခြင့္ မရွိဘဲ လက္ပုိက္ၾကည့္ရႈရုံသာ ရွိသည္။ တာ၀န္ေပးပါက ေပးအပ္ေသာ အလုပ္တာ၀န္ကုိသာ လုပ္ႏုိင္သည္။ အလားတူပင္ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္တြင္ ခရစ္ယာန္ဘာသာအေၾကာင္းႏွင့္ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္းကုိ ဓမၼတကၠသုိလ္ႏွင့္ က်မ္းစာေက်ာင္းမ်ားမွကၽြမ္းကၽြမ္းက်င္က်င္ေလ့လာေသာ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား (ministers) ရွိၾကသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ မေလ့လာပဲ အသင္းေတာ္တြင္ ယုံၾကည္သူမ်ားအျဖစ္ ပါ၀င္ေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား သာမန္အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား (laity) လည္းရွိၾကေပသည္။
ဤတြင္အျခားလုပ္ငန္း ဂ႑မ်ားႏွင့္ ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ား မတူညီဘဲ ျခားနားမႈ ရွိေလာသည္။ အေၾကာင္းမွာ ယခုေခတ္ သာမန္အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား (lay man -laity) ဟုေခၚ ေသာ အယူအဆႏွင့္ ေ၀ါဟာရ အသုံးအႏႈံးသည္ ဘုရားသခင္၏လူစုမ်ားဟု ဆုိလုိေသာ လက္တင္ စကား လာအုိ(စ) laos မွ ဆင္းသက္လာျခင္းျဖစ္သည္။ ဘုရားသခင္၏ လူစုမ်ားဟု ရည္ညႊန္းေသာ ယင္း (laos) စကားလုံးမွ (laity- lay people) ဟူေသာသာမာန္ယုံၾကည္သူမ်ား ဟူေသာ စကားလုံး ထြက္ေပၚ လာခဲ့သည္။ ထုိစကားလုံး၏ ထိခုိက္မႈေၾကာင့္ အသင္းေတာ္တုိင္းတြင္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား (ministers) ႏွင့္ သာမန္အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား (lay people) ဟူ၍ အဆင့္ႏွစ္ခု ခြဲျခားမႈ အယူအဆ ေပၚလာပါသည္။ သံဃာေတာ္မ်ား (clergies) ႏွင့္ လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ား (lay man) အဆင့္ ခြဲျခားမႈေပၚလာရျခင္း ျဖစ္သည္။ နဂုိမူလတြင္ (laos) ဟုေခၚေသာ ဘုရားသခင္၏လူစု (the people of God) ထဲတြင္ အဆင့္အတန္းခြဲျခားမႈမရွိဘဲ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားႏွင့္ ယုံၾကည္သူမ်ားအားလုံးကုိ ထုိျခားနားမႈ ကင္းမဲ့စြာ အတူတကြ ပါ၀င္ၾကသည္။
၂။ အသင္းေတာ္၏အမႈေဆာင္ျခင္း (Ministry in the Church)
(ဧ ၄း၁၁) ေဖာ္ျပသည့္အတုိင္း အသင္းေတာ္သည္ တာ၀န္အသီးသီး ခြဲေ၀ျခင္း ရွိပါသည္။ အသင္းေတာ္ႀကီးထြားမႈ၊ ရင့္က်က္ျခင္းသု႔ိ တုိးတက္မႈရရွိေစရန္ တာ၀န္ေပးအပ္မႈ ရွိေလသည္။ ပထမ ရာတစုတြင္ ထုိမွ်ေလာ္သာ ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ရာ၊ အခ်ိန္ကာလ၏ေျပာင္းလဲမႈ၊ လူသားမ်ား၏ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ ႏွင့္ အေျခအေနမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ ယေန႔တြင္ အသင္းေတာ္၌ ထုိအမႈေတာ္ျခင္း သာမကဘဲ လူဦးေရ မ်ားျပားလာသည္ႏွင့္သမွ် အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္းလာ္း မ်ားျပားလာပါေတာ့သည္။ အေၾကာင္းမွာ သန္႔ရွင္းေသာ၀ိညာဥ္ေတာ္ ဘုရားသခင္သည္ ယုံၾကည္သူတစ္ဦးစီ၊ တစ္ဦးစီတုိ႔အား အသင္းေတာ္ (ခရစ္ေတာ္၏ကုိယ္ခႏၶာ) တုိးတက္ေစဖုိ႔အတြက္ ဆုေက်းဇူး (gift) တစ္ပါးစီ ေပးေလသည္။ (၁ေကာ ၁၂) ။ ထုိဆုေက်းဇူးမ်ားကုိ အသုံးျပဳလ်က္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားသည္ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၊ ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ သူတုိ႔ကသာ အမႈေတာ္ေဆာင္ၿပီး က်န္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ လက္ပုိက္ကာ ပါ၀င္မႈမရွိဘဲ၊ ေအးေဆးစြာေနရမည္ ဟူေသာ သေဘာမဟုတ္ပါ။ ထုိသေဘာကုိေဆာင္လ်က္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား(ministers)ႏွင့္ သာမန္အသင္းသားမ်ား (laity) ဟူ၍ ခြဲျခားပါက က်မ္းစာသြန္သင္မႈမွ လြဲေခ်ာ္မည္ျဖစ္သည္။ အသင္းေတာ္တြင္ လႈပ္ရွားသူ၊ ကစားသူႏွင့္ ပြဲၾကည့္ ပရိတ္သတ္ဟူ၍ မရွိပါ။ အားလုံးတုိ႔သည္ ၀ိညာဥ္ေတာ္ဘုရားသခင္ ခ်ေပးထားေသာ ၀ိညာဥ္ဆုေက်းဇူး အလုိက္ မိမိတုိ႔၏ဂ႑အသီးသီးတြင္ တက္တက္ၾကြၾကြပါ၀င္ကစားလ်က္ လႈပ္ရွားၾကရန္ ျဖစ္ေလသည္။ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား၊ သာမန္ယုံၾကည္သူ အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား၏ ျခားနားျခင္း သည္ ေဒါင္လုိက္ ျခားနားျခင္း (vertical difference) မဟုတ္ပါ။ အလ်ားလုိက္ျခားနားျခင္း (horizontal difference) သာလွ်င္ျဖစ္သည္။ ဘုရားသခင္ေရွ႕တြင္ ရပ္တည္မႈ (equal status) တူညီပါသည္။
ပုံစံ (က)
အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား (Ministers)
သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား ဤကဲ့သုိ႔ကားမဟုတ္ေခ်။
ပုံစံ (ခ)
အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား
ဘုရားသခင္၏လူစုမ်ား (Laos - laity)
ၾကားခံမလုိဘဲ ထာ၀ရဘုရားႏွင့္ တုိက္ရုိက္ ဤကဲ့သုိ႔ျဖစ္သည္။
ဆက္သြယ္ႏုိင္သူမ်ားျဖစ္သည္။
(ယုံၾကည္သူတုိင္းယဇ္ပေရာဟိတ္ျဖစ္သည္)
သုိ႔ျဖစ္ရာ အသင္းေတာ္တြင္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား (Ministers) ႏွင့္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား တုိ႔သည္ ဘုရားသခင္၏လူစုမ်ား (the people of God - Laos) ဟူေသာ တူညီေသာဘုံရပ္တည္မႈ (equal status) ရွိသည္ဟူ၍ ခံယူခ်က္သည္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီ (lay theology) တြင္ အဓိက က်ေသာအခ်က္၊ အေျခခံက်မ္းသေဘာ (biblical basis) ပင္ျဖစ္သည္။
အဆုိပါ က်မ္းသေဘာကုိ အေျခခံလ်က္ အသင္းေတာ္တြင္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား ႏွင့္ သာမာန္ ယုံၾကည္သူမ်ား တုိ႔သည္ ဂ႑အသီးသီးရွိၾကသည္ျဖစ္ရာ ထုိဂ႑အသီးသီးတုိ႔သည္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ထပ္ဆင့္မႈ (duplication) ဆန္႔က်င္မႈ (antagonism) ႏွင့္ လုိင္းပူးမႈ (complication) အစရွိေသာ ရႈပ္ေထြးမႈ မရွိဘဲ တစ္ခုႏွင္တစ္ခု အမွီသဟဲျပဳလ်က္ လုိက္ေလ်ာညီေထြမႈ ရွိဖုိ႔ရန္လုိအပ္ပါသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ရန္လည္း သမၼာက်မ္းစာေတာ္ျမတ္က လမ္းညႊန္ေပးလ်က္ရွိသည္။ (၁ေကာ ၁၂)။ စင္စစ္မွာ အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ အသင္းေတာ္အား သက္ရွင္တုိးတက္ေစမည့္ အသင္းေတာ္၏ အင္အား၊ အသင္းေတာ္၏စြမ္းအား(power) ပင္ျဖစ္သည္။ အရံအင္အား(reserved force) မဟုတ္ပါ။ ဤအခ်က္သည္ သာမာန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီတြင္ အဓိကက်ေသာ အခ်က္ တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။
၃။ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏အခန္းဂ႑ (The function of lay people)
အသင္းေတာ္၏ပင္မအင္အားျဖစ္ေသာ သာမာန္ယုံၾကည္သူ အသင္းသူ၊အသင္းသား မ်ားသည္ အသင္းေတာ္ရွင္သန္ႀကီးထြားေရးအတြက္ တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္လႈပ္ရွားႏုိင္ဖုိ႔ရန္ ေအာက္ပါအခ်က္ မ်ား လုိအပ္ပါသည္။
(က) သမၼာက်မ္းစာကုိေကာင္းစြာနားလည္ျခင္း (Understanding the Bible)
သမၼာက်မ္းစာ၏သြန္သင္ခ်က္အရ ယုံၾကည္သူတုိင္းသည္ ဘုရားသခင္ႏွင့္ တုိက္ရုိက္ ဆက္သြယ္ မိတ္သဟာရဖြဲ႕ႏုိင္ေသာ ယဇ္ပေရာဟိတ္ျဖစ္သည္။ ၾကားခံလူမလုိပါ။ သုိ႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူ အမ်ိဳသား၊အမ်ိဳးသမီး အားလုံး တုိ႔သည္ သမၼာက်မ္းစာကုိ ဂဃနဏ ေသခ်ာနားလည္ရပါမည္။ သေဘာေပါက္ရပါမည္။ သမၼာက်မ္းစာသည္ အခ်ိန္ျပည့္ အမႈေတာ္ေဆာင္ မ်ားကသာ နားလည္ရမည့္ စာအုပ္မဟုတ္ပါ။ ယုံၾကည္သူမ်ား နားလည္သေဘာေပါက္ ရမည့္ စာအုပ္သာလွ်င္ျဖစ္သည္။ သမၼာက်မ္းစာကုိ နားလည္ေအာင္ဖတ္ရပါမည္။ (Reading the Bible)။ သိကၽြမ္းေအာင္ ေလ့လာရမည္။(Studying the Bible)။ ယေန႔ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ား၊ အင္အားမရွိ၊ အမႈေတာ္မေဆာင္ႏုိင္ျခင္း၊သက္ေသခံလ်က္ သာသနာမျပဳႏုိင္ျခင္းမွာ ျပင္ပရန္သူမ်ား၏ တုိက္ခုိက္မႈေၾကာင့္ မဟုတ္ပါ။ အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ မေလ့လာ၊ နားမလည္ေသာ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္သည္။
အခ်ိန္ျပည့္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား ၏ လုပ္ငန္းတစ္ခုအျဖစ္သာ ခံယူေသာေၾကာင့္ လည္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူ အားလုံးတုိ႔၏ သမၼာက်မ္းစာ ေလ့လာျခင္း၊ နားလည္သေဘာေပါက္ျခင္းႏွင့္ လက္ေတြ႕က်င့္သုံး အသက္ရွင္ျခင္းသည္ အဓိကျဖစ္ပါသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေစျခင္းငွာ အခ်ိန္ျပည့္အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားသည္ လုိအပ္ေသာ ေလ့လာေရးဆုိင္ရာ သင္တန္းအစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ စာေပထုတ္လုပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ ရပါမည္။ ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တုိင္း ဤသင္ၾကားမႈ အစီအစဥ္မ်ားကုိ စီစဥ္သကဲ့သုိ႔၊ သူတုိ႔ဘာသာ သူတုိ႔ ေလ့လာ ႏုိင္ရန္ စာေပမ်ားကုိလည္း ထုတ္လုပ္ေပးရမည္။ လုိအပ္သလုိ အပတ္တုိင္းအစီအစဥ္ မ်ားကုိလည္း စီစဥ္ေပးရပါမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အသင္းေတာ္၏အင္အားသည္ ဤလူစုပင္ ျဖစ္ရာ အရြယ္အလုိက္ ဤလူစုကုိျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ျခင္းသည္ အသင္းေတာ္၏ အဓိကလုပ္ငန္းပင္ျဖစ္သည္။
(ခ) အေျခခံခရစ္ယာန္ယုံၾကည္ခ်က္ကုိ နားလည္ျခင္း (Knowing Basic Christian Beliefs)
အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ သမၼာက်မ္းစာကုိ ေလ့လာနားလည္ သကဲ့သုိ႔ အေျခခံခရစ္ယာန္ ယုံခ်က္မ်ား ကုိလည္းနားလည္ရပါမည္။ အေျခခံခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္ခ်က္သည္ ေခတ္ကာလအမ်ိဳးမ်ိဳး၌ မွားယြင္းေသာသြန္သင္မႈ အဖုံဖုံတုိ႔ကုိ ျဖတ္ေက်ာ္လ်က္ ရွင္သန္ခဲ့သည္ျဖစ္ရာ၊ ယေန႔အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ ထုိအေျ့ခခံခရစ္ယာန္ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားႏွင့္တကြ ၎ႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေနေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားတုိ႔ကုိ နားလည္ရပါမည္။ အလားတူပင္ ၎အေျခခံခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္ခ်က္မ်ားကုိ မည္နည္း မည္ပုံ သက္ေသခံလ်က္ သက္ရွင္ လႈပ္ရွားရမည့္ အေၾကာင္းမ်ားကုိလည္း ေလ့လာရပါမည္။ အခ်ဳပ္ဆုိေသာ္ သမၼာက်မ္းစာေတာ္ကုိလည္း နားလည္သေဘာေပါက္ သည္သာမက အေျခခံယုံခ်က္ႏွင့္တကြ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားကုိကုိလည္း နားလည္သေဘာေပါက္ရပါမည္။
(ဂ) က်စ္လစ္ေသာ မိတ္သဟာရဖြဲ႕ျခင္း (Fellowship)
အသင္းေတာ္ရွိသာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ မိမိတုိ႔၏အရြယ္ အလုိက္ျဖစ္ေစ၊ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအလုိက္ ျဖစ္ေစ၊ စုစည္းလ်က္မိတ္သဟာရဖြဲ႕ျခင္း၊ ရွိၾကပါသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ား မိတ္သဟာရ အဖြဲ႕ရွိသည္။ အမ်ိဳးသားမိတ္သဟာရအဖြဲ႕လည္း ရွိသည္။ မိမိတုိ႔၏ပါ၀င္ရာ မိတ္သဟာရမ်ားတြင္ တက္တက္ၾကြၾကြ ပါ၀င္ လႈပ္ရွားရပါမည္။
(ဃ) အမႈေတာ္လုပ္ငန္းတြင္ ပါ၀င္ျခင္း (Participation)
အထက္တြင္ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ ယုံၾကည္သူတုိင္းအား သန္႔ရွင္းေသာ ၀ိညာဥ္ေတာ္ဘုရားသခင္က ဆုေက်းဇူး(gift) တစ္မ်ိဳးစီေပးပါသည္။ တူညီေသာဆုေက်းဇူးရရွိသူမ်ားလည္း ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ ဘုရားေပးေသာ ဆုေက်းဇူးမ်ားအား အမႈမဲ့၊အမွတ္မဲ့ ထားရန္မဟုတ္ပါ။ ထုိကဲ့သုိ႔ ထားျခင္းကုိ ဘုရားသခင္က အလုိေတာ္မရွိပါ။ အပ္ႏွင္းထားေသာ ဆုေက်းဇူးမ်ား မည္ကဲ့သုိ႔အသုံးျပဳေၾကာင္း တုိးပါြးေအာင္ျပဳ၊ မျပဳကုိ ဘုရားသခင္က တစ္ေန႔ေသာအခါ မွာ ျပန္လည္ ေမးျမန္းစစ္ေဆးမည္ျဖစ္ေလသည္။(မ ၂၅း၁၄-၃၀)။ သုိ႔ျဖစ္ရာ အသင္းေတာ္တြင္ ထုိဘုရားေပး ဆုေက်းဇူးမ်ားကုိေဖာ္ျပလ်က္ မည္ကဲ့သုိ႔အသုံးျပဳရမည္ကုိ နက္နက္နဲနဲ စဥ္းစားရပါမည္။ ေဖာ္ထုတ္လ်က္ စတင္ အသုံးျပဳရပါမည္။ အသင္းေတာ္တြင္ အမႈေဆာင္ျခင္း(ministry) တြင္ အသုံးျပဳရပါမည္။ အလားတူ အသင္းေတာ္အျပ္ ကမၻာေလာကႀကီးထဲသုိ႔ သာသနာျပဳျခင္း(mission) တြင္လည္း အသုံးျပဳရပါမည္။ ၂၁ရာစုတြင္ ရွင္သန္ႀကီးထြားလ်က္ က်န္းမာေသာအသင္းေတာ္မ်ားတြင္ ဆုေက်းဇူးကုိအေျခခံေသာ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း (gift oriented ministry) သည္အဓိက က်လွ်ေပသည္။ စက္ျပင္၊ လက္သမား၊ က်န္းမာေရး၊ သင္ၾကားမႈ၊ ပ့တ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းမႈ၊ ေမြးျမဴေရး အစရွိေသာ ဆုေက်းဇူးမ်ားကုိ အသင္းေတာ္အတြင္းႏွင့္ အျပင္ေလာကတြင္ အသုံးျပဳ အသုံးခ်ရပါမည္။ ဤကား ၂၁ရာစုက ေတာင္းဆုိေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း(lay ministry for 21st century) ပင္ျဖစ္ေလသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ အခန္းဂ႑ႏွင့္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား တုိ႔ကုိ မ်ားျပားစြာေသာ လုပ္ငန္းမ်ားထဲံမွ နမူနာအျဖစ္ အနည္းငယ္ေရြးႏႈတ္တင္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။ မေဖာ္ျပေသာ လုပ္ငန္းမ်ား ေျမာက္ျမားစြာရွိပါဦးမည္ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္ကာလႏွင့္ေနရာ ေဒသကုိၾကည့္လ်က္ လုပ္ငန္းမ်ားစြာ ရွိပါသည္။ အသင္းေတာ္ရွိ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားသည္ သာမန္ယုံၾကည္သူ မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြးကာ ဘာကုိေဆာင္ရြက္မည့္အေၾကာ္ငး ေဆြးေႏြးတုိင္ပင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါလိမ့္မည္။
၄။ ျမန္မာျပည္အသင္းေတာ္မ်ားရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားႏွင့္ ယေန႔အေျခအေန (Theology of the laity for the Churches in Myanmar Today)
21 ရာစုအသင္းေတာ္မ်ားသည္ ၎အသင္းေတာ္မ်ားကုိ ဖြဲ႕စည္းေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူ မ်ား၏အသင္းေတာ္မ်ား (the churches of the laity) ျဖစ္ရပါမည္။ သူတုိ႔က အသင္းေတာ္၏ အသက္ရွင္မႈ၊ ႏွင့္ ရွင္သန္ႀကီးထြားမႈအတြက္ တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ အသင္းေတာ္ရွိ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားက စည္းရုံးေပးျခင္း(organize)၊ ပညာေပးျခင္း(education)၊ တန္ဆာဆင္ျခင္း(equip)၊ ႏွင့္ ခြန္အားေပးျခင္း(empower) မ်ားျပဳလုပ္ေပးရမည္။ အေၾကာင္းမွာ အသင္းေတာ္သည္ သူတုိ႔၏ အသင္းေတာ္သာျဖစ္သည္။ အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား ကုိ အားမေပး ေရွ႕တန္းမပုိ႔ေသာ အသင္းေတာ္မ်ားသည္ ေနာက္က်က်န္ရစ္ေသာအသင္းေတာ္မ်ား ျဖစ္မည္မွာ ဧကန္မလြဲေပ။
၂၁ရာစုတြင္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား သည္ ေရွ႕တန္းမွ ေနာက္ ဆုတ္လက္ ေနာက္တန္း တြင္ေနၿပီး သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား(laity) မ်ားကုိ ေရွ႕တန္းပုိ႔ရပါမည္။ ဤကား၂၁ရာစုက ေတာင္းဆုိေသာ အသြင္းေျပာင္း အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း(paradigm shift in ministry) ပင္ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ သာမန္ယုံၾကည္သူ မ်ားသည္ ယုံၾကည္သူတစ္ဦး အေနျဖင့္ ကမၻာေလာကုိ ရင္ဆုိင္ေသာ သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ႏုိင္ငံေရးေလာက၊ စီးပါြးေရးေလာက၊ လူမႈေရးေလာက၊ က်န္းမာေရးေလာက၊ အစရွိ ေသာေလာကနယ္ပယ္အသီးသီးကုိ သူတုိ႔က ေန႔စဥ္ရင္ဆုိင္ ၾကသည္။ တတ္အားသေရြ႕ သက္ေသခံလ်က္ သာသနာျပဳၾကသည္။ ေအာင္ျမင္ေသာအခ်ိန္ ရွိသကဲ့သုိ႔ ဆုံးရႈံးေသာ အခ်ိန္လည္း မနည္းပါ။ ၀ုိင္းပယ္ျခင္း ခံၾကသည္။ ေလာက၏ အနိဌာရုံမ်ိဳးစုံတြင္ သူတုိ႔က လက္၀ါးကပ္တုိင္ထမ္းလ်က္ သက္ေသခံၾကသည္။ ခံခဲ့ၾကသည္။ ခံရဦးမည္ျဖစ္သည္။
သုိ႔ဆုိလွ်င္ သူတုိ႔ကုိ အစြမ္းသတၱိေပးမည့္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားအတြက္ အသုံး တည္ေသာ သီၾသေလာ္ဂ်ီ (Lay theology) လုိအပ္သည္။ သူတုိ႔ကုိ ထိေရာက္ေသာ တန္ဆာဆင္ေပး မည့္ သီၾသေလာ္ဂ်ီ အထူးလုိအပ္လွပါသည္။ ဤကားျမန္မာျပည္ရွိ အသင္းေတာ္မ်ားအတြက္ါ အေရးတႀကီး အလ်က္လ ုိအပ္ေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားအတြက္ သီၾသေလာ္ဂ်ီပင္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ တရား၏ အႏွစ္သာရသည္ ဘ ုရားသခင္၏ လူဇာတိခံယူျခင္း(incarnation) ပင္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္ျခင္း(faith)၊ ခရစ္ယာန္အသက္တာ(life)၊ ႏွင့္သာသနျပဳျခင္း(mission) အားလုံးတုိ႔တြင္ ဇာတိခံယူျခင္းသည္ အေျခခံျဖစ္ရပါမည္။ အလားတူပင္ အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ ယုံၾကည္သူမ်ား(laity)၊ တုိ႔သည္ မိမိ၏ရပ္တည္ရာ အသင္းေတာ္မွ ကမၻာေလာကသု႔ိ ဆားႏွင့္အလင္းသဖြယ္ ဇာတိခံယူၿပီး ပါ၀င္ေရာယွက္ ရပါမည္။ ထိေရာက္စြာ သက္ေသခံရပါမည္။ ဤကား ၂၁ရာစု ျမန္မာျပည္ရွိ အသင္းေတာ္ မ်ားအတြက္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီ(theology of the laity) ပင္ျဖစ္သည္။
အထက္ေဖာ္ျပေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီကုိ ခ်ဳပ္လုိက္ေသာ ၎မွာ အသင္းေတာ္သည္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ အသင္းေတာ္သာျဖစ္သည္။(the church is the church of the laity) ႏွင့္ အသင္းေတာ္၏ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္းသည္ ယုံၾကည္သူသာမန္အသင္းသားမ်ားအား တန္ဆာဆင္ေပးျခင္းသည္ (Church ministry is to equip the laity) ဟူေသာ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သတည္း။
သိကၡာေတာ္ရေဒါက္တာဆုိင္မြန္ေပါင္ခန္႔အင္း
၂။ အသင္းေတာ္၏အမႈေဆာင္ျခင္း (Ministry in the Church)
(ဧ ၄း၁၁) ေဖာ္ျပသည့္အတုိင္း အသင္းေတာ္သည္ တာ၀န္အသီးသီး ခြဲေ၀ျခင္း ရွိပါသည္။ အသင္းေတာ္ႀကီးထြားမႈ၊ ရင့္က်က္ျခင္းသု႔ိ တုိးတက္မႈရရွိေစရန္ တာ၀န္ေပးအပ္မႈ ရွိေလသည္။ ပထမ ရာတစုတြင္ ထုိမွ်ေလာ္သာ ေဖာ္ျပျခင္းျဖစ္ရာ၊ အခ်ိန္ကာလ၏ေျပာင္းလဲမႈ၊ လူသားမ်ား၏ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈ ႏွင့္ အေျခအေနမ်ား၏ ေျပာင္းလဲမႈေၾကာင့္ ယေန႔တြင္ အသင္းေတာ္၌ ထုိအမႈေတာ္ျခင္း သာမကဘဲ လူဦးေရ မ်ားျပားလာသည္ႏွင့္သမွ် အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္းလာ္း မ်ားျပားလာပါေတာ့သည္။ အေၾကာင္းမွာ သန္႔ရွင္းေသာ၀ိညာဥ္ေတာ္ ဘုရားသခင္သည္ ယုံၾကည္သူတစ္ဦးစီ၊ တစ္ဦးစီတုိ႔အား အသင္းေတာ္ (ခရစ္ေတာ္၏ကုိယ္ခႏၶာ) တုိးတက္ေစဖုိ႔အတြက္ ဆုေက်းဇူး (gift) တစ္ပါးစီ ေပးေလသည္။ (၁ေကာ ၁၂) ။ ထုိဆုေက်းဇူးမ်ားကုိ အသုံးျပဳလ်က္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားသည္ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၊ ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ သူတုိ႔ကသာ အမႈေတာ္ေဆာင္ၿပီး က်န္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ လက္ပုိက္ကာ ပါ၀င္မႈမရွိဘဲ၊ ေအးေဆးစြာေနရမည္ ဟူေသာ သေဘာမဟုတ္ပါ။ ထုိသေဘာကုိေဆာင္လ်က္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား(ministers)ႏွင့္ သာမန္အသင္းသားမ်ား (laity) ဟူ၍ ခြဲျခားပါက က်မ္းစာသြန္သင္မႈမွ လြဲေခ်ာ္မည္ျဖစ္သည္။ အသင္းေတာ္တြင္ လႈပ္ရွားသူ၊ ကစားသူႏွင့္ ပြဲၾကည့္ ပရိတ္သတ္ဟူ၍ မရွိပါ။ အားလုံးတုိ႔သည္ ၀ိညာဥ္ေတာ္ဘုရားသခင္ ခ်ေပးထားေသာ ၀ိညာဥ္ဆုေက်းဇူး အလုိက္ မိမိတုိ႔၏ဂ႑အသီးသီးတြင္ တက္တက္ၾကြၾကြပါ၀င္ကစားလ်က္ လႈပ္ရွားၾကရန္ ျဖစ္ေလသည္။ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား၊ သာမန္ယုံၾကည္သူ အသင္းသူ၊ အသင္းသားမ်ား၏ ျခားနားျခင္း သည္ ေဒါင္လုိက္ ျခားနားျခင္း (vertical difference) မဟုတ္ပါ။ အလ်ားလုိက္ျခားနားျခင္း (horizontal difference) သာလွ်င္ျဖစ္သည္။ ဘုရားသခင္ေရွ႕တြင္ ရပ္တည္မႈ (equal status) တူညီပါသည္။
ပုံစံ (က)
အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား (Ministers)
သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား ဤကဲ့သုိ႔ကားမဟုတ္ေခ်။
ပုံစံ (ခ)
အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား
ဘုရားသခင္၏လူစုမ်ား (Laos - laity)
ၾကားခံမလုိဘဲ ထာ၀ရဘုရားႏွင့္ တုိက္ရုိက္ ဤကဲ့သုိ႔ျဖစ္သည္။
ဆက္သြယ္ႏုိင္သူမ်ားျဖစ္သည္။
(ယုံၾကည္သူတုိင္းယဇ္ပေရာဟိတ္ျဖစ္သည္)
သုိ႔ျဖစ္ရာ အသင္းေတာ္တြင္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား (Ministers) ႏွင့္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား တုိ႔သည္ ဘုရားသခင္၏လူစုမ်ား (the people of God - Laos) ဟူေသာ တူညီေသာဘုံရပ္တည္မႈ (equal status) ရွိသည္ဟူ၍ ခံယူခ်က္သည္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီ (lay theology) တြင္ အဓိက က်ေသာအခ်က္၊ အေျခခံက်မ္းသေဘာ (biblical basis) ပင္ျဖစ္သည္။
အဆုိပါ က်မ္းသေဘာကုိ အေျခခံလ်က္ အသင္းေတာ္တြင္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား ႏွင့္ သာမာန္ ယုံၾကည္သူမ်ား တုိ႔သည္ ဂ႑အသီးသီးရွိၾကသည္ျဖစ္ရာ ထုိဂ႑အသီးသီးတုိ႔သည္တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ထပ္ဆင့္မႈ (duplication) ဆန္႔က်င္မႈ (antagonism) ႏွင့္ လုိင္းပူးမႈ (complication) အစရွိေသာ ရႈပ္ေထြးမႈ မရွိဘဲ တစ္ခုႏွင္တစ္ခု အမွီသဟဲျပဳလ်က္ လုိက္ေလ်ာညီေထြမႈ ရွိဖုိ႔ရန္လုိအပ္ပါသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ရန္လည္း သမၼာက်မ္းစာေတာ္ျမတ္က လမ္းညႊန္ေပးလ်က္ရွိသည္။ (၁ေကာ ၁၂)။ စင္စစ္မွာ အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ အသင္းေတာ္အား သက္ရွင္တုိးတက္ေစမည့္ အသင္းေတာ္၏ အင္အား၊ အသင္းေတာ္၏စြမ္းအား(power) ပင္ျဖစ္သည္။ အရံအင္အား(reserved force) မဟုတ္ပါ။ ဤအခ်က္သည္ သာမာန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီတြင္ အဓိကက်ေသာ အခ်က္ တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။
၃။ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏အခန္းဂ႑ (The function of lay people)
အသင္းေတာ္၏ပင္မအင္အားျဖစ္ေသာ သာမာန္ယုံၾကည္သူ အသင္းသူ၊အသင္းသား မ်ားသည္ အသင္းေတာ္ရွင္သန္ႀကီးထြားေရးအတြက္ တက္ၾကြစြာ ပါ၀င္လႈပ္ရွားႏုိင္ဖုိ႔ရန္ ေအာက္ပါအခ်က္ မ်ား လုိအပ္ပါသည္။
(က) သမၼာက်မ္းစာကုိေကာင္းစြာနားလည္ျခင္း (Understanding the Bible)
သမၼာက်မ္းစာ၏သြန္သင္ခ်က္အရ ယုံၾကည္သူတုိင္းသည္ ဘုရားသခင္ႏွင့္ တုိက္ရုိက္ ဆက္သြယ္ မိတ္သဟာရဖြဲ႕ႏုိင္ေသာ ယဇ္ပေရာဟိတ္ျဖစ္သည္။ ၾကားခံလူမလုိပါ။ သုိ႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူ အမ်ိဳသား၊အမ်ိဳးသမီး အားလုံး တုိ႔သည္ သမၼာက်မ္းစာကုိ ဂဃနဏ ေသခ်ာနားလည္ရပါမည္။ သေဘာေပါက္ရပါမည္။ သမၼာက်မ္းစာသည္ အခ်ိန္ျပည့္ အမႈေတာ္ေဆာင္ မ်ားကသာ နားလည္ရမည့္ စာအုပ္မဟုတ္ပါ။ ယုံၾကည္သူမ်ား နားလည္သေဘာေပါက္ ရမည့္ စာအုပ္သာလွ်င္ျဖစ္သည္။ သမၼာက်မ္းစာကုိ နားလည္ေအာင္ဖတ္ရပါမည္။ (Reading the Bible)။ သိကၽြမ္းေအာင္ ေလ့လာရမည္။(Studying the Bible)။ ယေန႔ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ား၊ အင္အားမရွိ၊ အမႈေတာ္မေဆာင္ႏုိင္ျခင္း၊သက္ေသခံလ်က္ သာသနာမျပဳႏုိင္ျခင္းမွာ ျပင္ပရန္သူမ်ား၏ တုိက္ခုိက္မႈေၾကာင့္ မဟုတ္ပါ။ အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ မေလ့လာ၊ နားမလည္ေသာ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္သည္။
အခ်ိန္ျပည့္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား ၏ လုပ္ငန္းတစ္ခုအျဖစ္သာ ခံယူေသာေၾကာင့္ လည္း ျဖစ္သည္။ သုိ႔ျဖစ္ရာ အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူ အားလုံးတုိ႔၏ သမၼာက်မ္းစာ ေလ့လာျခင္း၊ နားလည္သေဘာေပါက္ျခင္းႏွင့္ လက္ေတြ႕က်င့္သုံး အသက္ရွင္ျခင္းသည္ အဓိကျဖစ္ပါသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေစျခင္းငွာ အခ်ိန္ျပည့္အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားသည္ လုိအပ္ေသာ ေလ့လာေရးဆုိင္ရာ သင္တန္းအစီအစဥ္မ်ားႏွင့္ စာေပထုတ္လုပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ ရပါမည္။ ႏွစ္စဥ္ ႏွစ္တုိင္း ဤသင္ၾကားမႈ အစီအစဥ္မ်ားကုိ စီစဥ္သကဲ့သုိ႔၊ သူတုိ႔ဘာသာ သူတုိ႔ ေလ့လာ ႏုိင္ရန္ စာေပမ်ားကုိလည္း ထုတ္လုပ္ေပးရမည္။ လုိအပ္သလုိ အပတ္တုိင္းအစီအစဥ္ မ်ားကုိလည္း စီစဥ္ေပးရပါမည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆုိေသာ္ အသင္းေတာ္၏အင္အားသည္ ဤလူစုပင္ ျဖစ္ရာ အရြယ္အလုိက္ ဤလူစုကုိျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ျခင္းသည္ အသင္းေတာ္၏ အဓိကလုပ္ငန္းပင္ျဖစ္သည္။
(ခ) အေျခခံခရစ္ယာန္ယုံၾကည္ခ်က္ကုိ နားလည္ျခင္း (Knowing Basic Christian Beliefs)
အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ သမၼာက်မ္းစာကုိ ေလ့လာနားလည္ သကဲ့သုိ႔ အေျခခံခရစ္ယာန္ ယုံခ်က္မ်ား ကုိလည္းနားလည္ရပါမည္။ အေျခခံခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္ခ်က္သည္ ေခတ္ကာလအမ်ိဳးမ်ိဳး၌ မွားယြင္းေသာသြန္သင္မႈ အဖုံဖုံတုိ႔ကုိ ျဖတ္ေက်ာ္လ်က္ ရွင္သန္ခဲ့သည္ျဖစ္ရာ၊ ယေန႔အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ ထုိအေျ့ခခံခရစ္ယာန္ ယံုၾကည္ခ်က္မ်ားႏွင့္တကြ ၎ႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေနေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားတုိ႔ကုိ နားလည္ရပါမည္။ အလားတူပင္ ၎အေျခခံခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္ခ်က္မ်ားကုိ မည္နည္း မည္ပုံ သက္ေသခံလ်က္ သက္ရွင္ လႈပ္ရွားရမည့္ အေၾကာင္းမ်ားကုိလည္း ေလ့လာရပါမည္။ အခ်ဳပ္ဆုိေသာ္ သမၼာက်မ္းစာေတာ္ကုိလည္း နားလည္သေဘာေပါက္ သည္သာမက အေျခခံယုံခ်က္ႏွင့္တကြ ဆက္ႏြယ္ေနေသာ အေၾကာင္းအရာ မ်ားကုိကုိလည္း နားလည္သေဘာေပါက္ရပါမည္။
(ဂ) က်စ္လစ္ေသာ မိတ္သဟာရဖြဲ႕ျခင္း (Fellowship)
အသင္းေတာ္ရွိသာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားသည္ မိမိတုိ႔၏အရြယ္ အလုိက္ျဖစ္ေစ၊ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီးအလုိက္ ျဖစ္ေစ၊ စုစည္းလ်က္မိတ္သဟာရဖြဲ႕ျခင္း၊ ရွိၾကပါသည္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ား မိတ္သဟာရ အဖြဲ႕ရွိသည္။ အမ်ိဳးသားမိတ္သဟာရအဖြဲ႕လည္း ရွိသည္။ မိမိတုိ႔၏ပါ၀င္ရာ မိတ္သဟာရမ်ားတြင္ တက္တက္ၾကြၾကြ ပါ၀င္ လႈပ္ရွားရပါမည္။
(ဃ) အမႈေတာ္လုပ္ငန္းတြင္ ပါ၀င္ျခင္း (Participation)
အထက္တြင္ဆုိခဲ့သည့္အတုိင္း အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ ယုံၾကည္သူတုိင္းအား သန္႔ရွင္းေသာ ၀ိညာဥ္ေတာ္ဘုရားသခင္က ဆုေက်းဇူး(gift) တစ္မ်ိဳးစီေပးပါသည္။ တူညီေသာဆုေက်းဇူးရရွိသူမ်ားလည္း ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ ဘုရားေပးေသာ ဆုေက်းဇူးမ်ားအား အမႈမဲ့၊အမွတ္မဲ့ ထားရန္မဟုတ္ပါ။ ထုိကဲ့သုိ႔ ထားျခင္းကုိ ဘုရားသခင္က အလုိေတာ္မရွိပါ။ အပ္ႏွင္းထားေသာ ဆုေက်းဇူးမ်ား မည္ကဲ့သုိ႔အသုံးျပဳေၾကာင္း တုိးပါြးေအာင္ျပဳ၊ မျပဳကုိ ဘုရားသခင္က တစ္ေန႔ေသာအခါ မွာ ျပန္လည္ ေမးျမန္းစစ္ေဆးမည္ျဖစ္ေလသည္။(မ ၂၅း၁၄-၃၀)။ သုိ႔ျဖစ္ရာ အသင္းေတာ္တြင္ ထုိဘုရားေပး ဆုေက်းဇူးမ်ားကုိေဖာ္ျပလ်က္ မည္ကဲ့သုိ႔အသုံးျပဳရမည္ကုိ နက္နက္နဲနဲ စဥ္းစားရပါမည္။ ေဖာ္ထုတ္လ်က္ စတင္ အသုံးျပဳရပါမည္။ အသင္းေတာ္တြင္ အမႈေဆာင္ျခင္း(ministry) တြင္ အသုံးျပဳရပါမည္။ အလားတူ အသင္းေတာ္အျပ္ ကမၻာေလာကႀကီးထဲသုိ႔ သာသနာျပဳျခင္း(mission) တြင္လည္း အသုံးျပဳရပါမည္။ ၂၁ရာစုတြင္ ရွင္သန္ႀကီးထြားလ်က္ က်န္းမာေသာအသင္းေတာ္မ်ားတြင္ ဆုေက်းဇူးကုိအေျခခံေသာ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း (gift oriented ministry) သည္အဓိက က်လွ်ေပသည္။ စက္ျပင္၊ လက္သမား၊ က်န္းမာေရး၊ သင္ၾကားမႈ၊ ပ့တ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းမႈ၊ ေမြးျမဴေရး အစရွိေသာ ဆုေက်းဇူးမ်ားကုိ အသင္းေတာ္အတြင္းႏွင့္ အျပင္ေလာကတြင္ အသုံးျပဳ အသုံးခ်ရပါမည္။ ဤကား ၂၁ရာစုက ေတာင္းဆုိေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း(lay ministry for 21st century) ပင္ျဖစ္ေလသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ အခန္းဂ႑ႏွင့္ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ား တုိ႔ကုိ မ်ားျပားစြာေသာ လုပ္ငန္းမ်ားထဲံမွ နမူနာအျဖစ္ အနည္းငယ္ေရြးႏႈတ္တင္ျပျခင္း ျဖစ္သည္။ မေဖာ္ျပေသာ လုပ္ငန္းမ်ား ေျမာက္ျမားစြာရွိပါဦးမည္ျဖစ္သည္။ အခ်ိန္ကာလႏွင့္ေနရာ ေဒသကုိၾကည့္လ်က္ လုပ္ငန္းမ်ားစြာ ရွိပါသည္။ အသင္းေတာ္ရွိ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားသည္ သာမန္ယုံၾကည္သူ မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံ ေဆြးေႏြးကာ ဘာကုိေဆာင္ရြက္မည့္အေၾကာ္ငး ေဆြးေႏြးတုိင္ပင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါလိမ့္မည္။
၄။ ျမန္မာျပည္အသင္းေတာ္မ်ားရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားႏွင့္ ယေန႔အေျခအေန (Theology of the laity for the Churches in Myanmar Today)
21 ရာစုအသင္းေတာ္မ်ားသည္ ၎အသင္းေတာ္မ်ားကုိ ဖြဲ႕စည္းေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူ မ်ား၏အသင္းေတာ္မ်ား (the churches of the laity) ျဖစ္ရပါမည္။ သူတုိ႔က အသင္းေတာ္၏ အသက္ရွင္မႈ၊ ႏွင့္ ရွင္သန္ႀကီးထြားမႈအတြက္ တာ၀န္ယူေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ အသင္းေတာ္ရွိ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ားက စည္းရုံးေပးျခင္း(organize)၊ ပညာေပးျခင္း(education)၊ တန္ဆာဆင္ျခင္း(equip)၊ ႏွင့္ ခြန္အားေပးျခင္း(empower) မ်ားျပဳလုပ္ေပးရမည္။ အေၾကာင္းမွာ အသင္းေတာ္သည္ သူတုိ႔၏ အသင္းေတာ္သာျဖစ္သည္။ အသင္းေတာ္ရွိ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား ကုိ အားမေပး ေရွ႕တန္းမပုိ႔ေသာ အသင္းေတာ္မ်ားသည္ ေနာက္က်က်န္ရစ္ေသာအသင္းေတာ္မ်ား ျဖစ္မည္မွာ ဧကန္မလြဲေပ။
၂၁ရာစုတြင္ အမႈေတာ္ေဆာင္မ်ား သည္ ေရွ႕တန္းမွ ေနာက္ ဆုတ္လက္ ေနာက္တန္း တြင္ေနၿပီး သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား(laity) မ်ားကုိ ေရွ႕တန္းပုိ႔ရပါမည္။ ဤကား၂၁ရာစုက ေတာင္းဆုိေသာ အသြင္းေျပာင္း အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္း(paradigm shift in ministry) ပင္ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ သာမန္ယုံၾကည္သူ မ်ားသည္ ယုံၾကည္သူတစ္ဦး အေနျဖင့္ ကမၻာေလာကုိ ရင္ဆုိင္ေသာ သူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ႏုိင္ငံေရးေလာက၊ စီးပါြးေရးေလာက၊ လူမႈေရးေလာက၊ က်န္းမာေရးေလာက၊ အစရွိ ေသာေလာကနယ္ပယ္အသီးသီးကုိ သူတုိ႔က ေန႔စဥ္ရင္ဆုိင္ ၾကသည္။ တတ္အားသေရြ႕ သက္ေသခံလ်က္ သာသနာျပဳၾကသည္။ ေအာင္ျမင္ေသာအခ်ိန္ ရွိသကဲ့သုိ႔ ဆုံးရႈံးေသာ အခ်ိန္လည္း မနည္းပါ။ ၀ုိင္းပယ္ျခင္း ခံၾကသည္။ ေလာက၏ အနိဌာရုံမ်ိဳးစုံတြင္ သူတုိ႔က လက္၀ါးကပ္တုိင္ထမ္းလ်က္ သက္ေသခံၾကသည္။ ခံခဲ့ၾကသည္။ ခံရဦးမည္ျဖစ္သည္။
သုိ႔ဆုိလွ်င္ သူတုိ႔ကုိ အစြမ္းသတၱိေပးမည့္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားအတြက္ အသုံး တည္ေသာ သီၾသေလာ္ဂ်ီ (Lay theology) လုိအပ္သည္။ သူတုိ႔ကုိ ထိေရာက္ေသာ တန္ဆာဆင္ေပး မည့္ သီၾသေလာ္ဂ်ီ အထူးလုိအပ္လွပါသည္။ ဤကားျမန္မာျပည္ရွိ အသင္းေတာ္မ်ားအတြက္ါ အေရးတႀကီး အလ်က္လ ုိအပ္ေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ားအတြက္ သီၾသေလာ္ဂ်ီပင္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ တရား၏ အႏွစ္သာရသည္ ဘ ုရားသခင္၏ လူဇာတိခံယူျခင္း(incarnation) ပင္ျဖစ္သည္။ ခရစ္ယာန္ ယုံၾကည္ျခင္း(faith)၊ ခရစ္ယာန္အသက္တာ(life)၊ ႏွင့္သာသနျပဳျခင္း(mission) အားလုံးတုိ႔တြင္ ဇာတိခံယူျခင္းသည္ အေျခခံျဖစ္ရပါမည္။ အလားတူပင္ အသင္းေတာ္အတြင္းရွိ ယုံၾကည္သူမ်ား(laity)၊ တုိ႔သည္ မိမိ၏ရပ္တည္ရာ အသင္းေတာ္မွ ကမၻာေလာကသု႔ိ ဆားႏွင့္အလင္းသဖြယ္ ဇာတိခံယူၿပီး ပါ၀င္ေရာယွက္ ရပါမည္။ ထိေရာက္စြာ သက္ေသခံရပါမည္။ ဤကား ၂၁ရာစု ျမန္မာျပည္ရွိ အသင္းေတာ္ မ်ားအတြက္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီ(theology of the laity) ပင္ျဖစ္သည္။
အထက္ေဖာ္ျပေသာ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ သီၾသေလာ္ဂ်ီကုိ ခ်ဳပ္လုိက္ေသာ ၎မွာ အသင္းေတာ္သည္ သာမန္ယုံၾကည္သူမ်ား၏ အသင္းေတာ္သာျဖစ္သည္။(the church is the church of the laity) ႏွင့္ အသင္းေတာ္၏ အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္းသည္ ယုံၾကည္သူသာမန္အသင္းသားမ်ားအား တန္ဆာဆင္ေပးျခင္းသည္ (Church ministry is to equip the laity) ဟူေသာ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သတည္း။
သိကၡာေတာ္ရေဒါက္တာဆုိင္မြန္ေပါင္ခန္႔အင္း
No comments:
Post a Comment